لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۱۵

شمار کشته‌شدگان حمله به سالن کنسرت در حومه مسکو به ۱۴۰ تن افزایش یافت


پیامد حمله مرگبار به سالن کنسرت مسکو - آرشیو
پیامد حمله مرگبار به سالن کنسرت مسکو - آرشیو

مقامات روسیه روز چهارشنبه هشتم فروردین، گفتند که تعداد کشته‌شدگان حمله هفته گذشته به یک سالن کنسرت در حومه مسکو پس از جان باختن یک قربانی دیگر در بیمارستان به ۱۴۰ تن افزایش یافت.

به گزارش آسوشیتدپرس، میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه، گفت که شخص جان‌باخته یکی از پنج مجروحی بود که در «وضعیت بسیار وخیم» در بیمارستان بستری بوده‌اند و پزشکان «هر کاری که می‌توانستند» برای نجات او و سایرین انجام دادند.

او افزود: در مجموع، ۸۰ تن به دلیل زخمی شدن در آن حمله همچنان در بیمارستان بستری هستند و ۲۰۵ تن دیگر با جراحت سبک‌تر از کمک‌های پزشکی فوری برخوردار شدند.

یکی از گروه‌های وابسته به گروه «دولت اسلامی»، داعش، مسئولیت آن حمله را بر عهده گرفته است.

سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نیز گفته‌اند اطلاعاتی در اختیار دارند که تائید می‌کند داعش مسئول آن حمله بوده است.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفت که پاریس هم اطلاعاتی دارد که به «یک گروه (در) داعش» به عنوان مسئول این حمله اشاره می‌کند.

سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد که یازده تن را یک روز پس از حمله دستگیر کرد که شامل چهار مرد مسلح مظنون به حضور در آن حمله هستند.

این چهار مرد، شهروندان تاجیکستان هستند و روز یکشنبه به اتهام تروریسم در دادگاه مسکو حاضر شدند. نشانه‌هایی از ضرب و شتم شدید در آنها دیده شد و به نظر می‌رسید که یکی از آنها در طول جلسه دادگاه به دشواری هوشیار بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام ترکیه که نامش منتشر نشده است، تائید کرد که دو تن از اتباع تاجیک مظنون به دست داشتن در حمله به کنسرت مسکو «قادر بودند آزادانه بین روسیه و ترکیه» سفر کنند چرا که به گفته او حکم بازداشت نداشتند.

با این حال، مقامات روسیه اصرار دارند که اوکراین و غرب در این حمله دست داشته‌اند؛ ادعاهایی که کی‌یف آن را به شدت رد کرده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، بسیاری در روسیه خواستار بازگرداندن مجازات اعدام برای مجازات عاملان حمله به کنسرت مسکو شده‌اند.

به گزارش روزنامه «وال ‌استریت ژورنال»، حساب‌های روسی در شبکه‌های اجتماعی مملو از درخواست‌ها از حکومت روسیه برای بازگرداندن مجازات اعدام است. مجازات اعدام از سال ۱۹۹۷ میلادی در روسیه معلق شده است.

در این حال، یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با صدای آمریکا تأیید کرد که ایالات متحده اطلاعاتی جمع آوری کرده است که نشان می‌داد داعش در حال برنامه ریزی یک حمله «زود هنگام» در پایتخت روسیه است که منجر به صدور هشداری در اوایل ماه جاری میلادی از سوی سفارت آمریکا در مسکو شد.

این مقام گفت که اطلاعات ایالات متحده نشان می‌دهد که حمله مرگ‌بار روز جمعه گذشته نتیجه همان توطئه‌ای بود که واشنگتن بابت آن هشدار داد.

تاکنون ادعای قبول مسئولیت حمله مسکو از طریق رسانه‌‌های داعش یا دیگر رسانه‌های اصلی داعش انجام گرفته است. در یکی از بیانیه‌ها آمده است که این حمله را یک شبکه داعش در خود روسیه انجام داده است.

اما مقامات آمریکایی و غربی بارها در مورد قصد «داعش خراسان» برای انجام حملات فراتر از مرزهای افغانستان هشدار داده‌اند.

در ماه مه گذشته، رئیس اطلاعات ملی ایالات متحده به قانونگذاران آمریکایی گفت که «داعش خراسان» به دنبال «انجام حملات خارجی است» و سایر مقامات اطلاعاتی نیز هشدار دادند که چنین حملاتی ممکن است ظرف یک سال انجام شود.

مقامات آمریکایی همچنین «داعش خراسان» را مسئول انجام حمله تروریستی مرگ‌بار زمستان اخیر در کرمان ایران می‌دانند. آن حمله شامل دو بمب گذاری بود که حدود ۱۰۰ تن را کشت.

XS
SM
MD
LG