لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۵۵

آنتونی بلینکن در ۷۵ سالگی ناتو: اوکراین به این ائتلاف نظامی خواهد پیوست


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا

وزیران امور خارجه کشورهای عضو «ناتو»، روز پنجشنبه ۱۶ فروردین، هفتاد‌وپنجمین سالگرد تاسیس سازمان پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی را جشن گرفتند.

این مراسم در شرایطی برگزار شد که دبیر کل ناتو با یادآوری این موضوع به آمریکا که جنگ اوکراین وارد سومین سال خود شده است، گفت که ناتو بیش از هر زمان دیگری به متحدان خود نیاز دارد.

۳۲ کشور عضو این ائتلاف روز چهارشنبه توافق کردند که برنامه‌ریزی بهتری برای ایفای نقش بیشتر در هماهنگی کمک‌های نظامی خود به اوکراین داشته باشند تا با تهاجم روسیه مقابله کند.

در شرایطی که تصویب بسته کمک‌های ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین در کنگره ایالات متحده متوقف شده است، کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند تا رویکرد واحدی برای کمک به کی‌یف اتخاذ کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در مراسمی در مقر ناتو در بروکسل گفت: «اروپا برای امنیت خود به آمریکای شمالی نیاز دارد.»

او در ادامه افزود: «در عین حال، آمریکای شمالی نیز به اروپا نیاز دارد. متحدان اروپایی ارتش‌های درجه یک، شبکه‌های اطلاعاتی گسترده، و اهرم دیپلماتیک منحصر به فردی را فراهم، و قدرت آمریکا را چند برابر می‌کنند.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

رهبران کشورهای اروپایی که بخش اعظم اعضای ناتو را تشکیل می‌دهند، نه تنها نگران آینده ناتو در صورت پیروزی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند، بلکه نگران عدم تصویب بسته کمک‌های ایالات متحده به ا‌وکراین هستند که در مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل جمهوری‌خواهان قرار دارد، متوقف مانده است.

ناتو با ۱۲عضو از آمریکای شمالی و اروپا شروع به کار کرد و پاسخی به تهدید نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق برای دموکراسی‌های اروپایی بود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه گفت که اوکراین در نهایت به ناتو می‌پیوندد؛ چرا که کشورهای عضو ناتو از اوکراین «قاطعانه» پشتیبانی می‌کنند. بلینکن در بروکسل به خبرنگاران گفت: «اوکراین عضو ناتو خواهد شد. هدف ما در این اجلاس کمک به ایجاد پلی برای این عضویت است.»

اما روز پنجشنبه در حالی که این ائتلاف هفتاد‌وپنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت، کرملین گفت که روسیه و ناتو اکنون در حالت «رویارویی مستقیم» هستند.

در شرایطی که روسیه با هدف جلوگیری از نزدیکی ناتو به مرزهای روسیه وارد جنگ در اوکراین شد، با عضویت فنلاند و سوئد به سازمان پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی، این ائتلاف به مرزهای روسیه نزدیک‌تر شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت: «در واقع، روابط اکنون به سطح تقابل مستقیم رسیده است.»

پوتین بارها مدعی شده است در حالی که روسیه پس از جنگ سرد «فریب غرب» را خورد و پیمان «ورشو» را منحل کرد، ناتو با پذیرش اعضای سابق این پیمان، و سه کشور بالتیک که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، به سمت شرق گسترش یافت.

اما غرب این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید ناتو یک اتحاد دفاعی است و پیوستن به آن یک انتخاب دموکراتیک از سوی کشورهایی بود که پس از چندین دهه‌ حکومت‌های کمونیستی را از بین برده بودند.

XS
SM
MD
LG