لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۱۵

اتفاق نظر همه اعضای ناتو بر ضرورت تداوم کمک نظامی به اوکراین؛ اختلاف نظر در چگونگی ارائه کمکها


وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل بر ضرورت تداوم کمک نظامی به اوکراین تاکید کردند، اما در چگونگی ارائه این کمکها دچار اختلاف نظر شدند.

اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز تأسیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، پس از دو روز، درحالی روز پنجشنبه به پایان رسید که اکثر ۳۲ کشور عضو با پیشنهاد دبیرکل ناتو مبنی بر ایجاد صندوقی برای تدارک نیازهای نظامی اوکراین مخالفت کردند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پیشنهاد داد که صندوقی با موجودی ۱۰۰ میلیارد یورو برای کمکهائی طی ۵ سال ایجاد شود و کشورهای عضو سهم خود را به این صندوق پرداخت کنند.

این پیشنهاد با مخالفتهای زیادی روبرو شد اما اعضا موافقت کردند تا با حضور مستقیم ناتو نیازهای اوکراین شناسایی و کمکها جمع‌آوری و توزیع شود.

البته این روند از ۲ سال پیش توسط «گروه تماس دفاع اوکراین» که به «گروه رامستین» مشهور است انجام می‌شود. «رامستین» نام پایگاه نظامی آمریکا در آلمان است که کشورهای عضو این گروه گاهی در آن محل ملاقات می‌کنند.

قرار است تصمیم نهائی در مورد این پیشنهاد در اجلاس تابستان کشورهای عضو ناتو گرفته شود اما تا آن زمان قرار شد اعضا در حد توان، از زرادخانه‌های خود پدافند ضدهوائی به اوکراین تحویل دهند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در کنفرانس خبری پایان نشست گفت دولت بایدن تلاش می‌کند تا با ترغیب کنگره، هرچه زودتر لایحه کمک ۶۰ میلیارد دلاری را تصویب کند.

بلینکن دیگر کشورها را هم به کمک تشویق کرد و گفت: «کشورهایی مانند چین، کره شمالی، و ایران چرخه ماشین جنگ روسیه را تغذیه می کنند.»

  • 16x9 Image

    گیتا آرین

    خبرنگار ارشد بخش فارسی صدای آمریکا، عمدتا ً متمرکز بر خبرهای مربوط به حوزه سیاست خارجی او حرفه خبرنگاری را از سال ۱۳۶۶ با کار در رادیو شروع کرد و در سال ۱۳۸۳ به صدای آمریکا پیوست.

XS
SM
MD
LG