لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۹:۴۱

نوروز ۱۴۰۳؛ تجمع و رقص و شادی هزاران شهروند در تخت جمشید و حافظیه شیراز


نوروز ۱۴۰۳ در حافظیه شیراز
نوروز ۱۴۰۳ در حافظیه شیراز

با آغاز سال نو خورشیدی شمار قابل توجهی از شهروندان در مکان‌های تاریخی و فرهنگی و در فضای عمومی برخی شهرهای ایران گرد هم آمدند و رقص و شادی کردند.

ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از آن است که صدها تن از شهروندان با تجمع در صبح چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ تلاش کردند برای گرامی‌داشت نوروز وارد محوطه تخت جمشید شوند و سال تحویل را در این مکان باستانی در کنار هم بگذرانند.


همچنین ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حضور پرشمار مردم در حافظیه شیراز را نشان می‌دهد که سال تحویل را به همخوانی آواز و شادی می‌گذرانند.

برگزاری جشن نوروزی و رقص و شادی در فضای عمومی ۴۵ سال است که با از استقرار جمهوری اسلامی در ایران به طور رسمی برپا نمی‌شود، اما در سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، شهروندان در مناسبت‌های ملی در فضای عمومی جمع می‌شوند و شادی می‌کنند.

به گفته برخی ناظران، این رقص و پایکوبی‌های دسته‌جمعی در برخی موارد روشی اعتراضی علیه جمهوری اسلامی است.

پایکوبی و شادی شهروندان مهابادی در آستانه رسیدن نوروز ۱۴۰۳
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:00:56 0:00

هم‌زمان با نخستین روز فروردین، تصاویری نیز از رقص ترکمنی در گنبد کاووس، شهری در استان گلستان در شمال ایران منتشر شده است.

این گردهمایی‌های مردمی در حالی است که علاوه بر محدودیت‌های هرساله، نوروز ۱۴۰۳ با ماه رمضان هم‌زمان شده است، ماهی که در آن مقامات جمهوری اسلامی فشار بر شهروندان در فضای عمومی را افزایش می‌دهند.

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه تأکید کرد که «رعایت انضباط اجتماعی از وظایف مهم پلیس است» و «نباید از آن غافل شود.»

هم‌زمان با اشاره وزیر کشور به «رعایت انضباط اجتماعی»، طرح «نظارت بر فعالیت‌های صنفی در ماه رمضان» اجرا می‌شود و شماری از واحدهای صنفی و رستوران‌ها به دلیل آنچه «روزه‌خواری» نامیده می‌شود، پلمب کرده‌اند.

از سوی دیگر، شماری از زندانیان سیاسی، از جمله نرگس محمدی، خالد (کوشان) پیرزاده، رضا سلمان‌زاده، توماج صالحی، و زرتشت احمدی راغب، در پیام‌هایی جداگانه نوروز را با آرزوی تحقق دادخواهی، و استقرار آزادی، برابری و دموکراسی در ایران تبریک گفته‌اند.

همچنین، مادر و پدر مهسا امینی، زن جوانی که کشته شدن او در بازداشت گشت ارشاد موج گسترده اعتراضات سراسری در ایران را به دنبال داشت، در آستانه نوروز، جشن باستانی ایرانیان و سال نو خورشیدی، در پیام‌هایی جداگانه این مناسبت را به «ملت شریف ایران» شادباش گفتند و برای آنها «خوشبختی، پیروزی، و شجاعت» آرزو کردند.

شاهزاده رضا پهلوی نیز در پیامی ضمن شادباش فرا رسیدن نوروز «یادگارِ ماندگارِ نیاکانِ ما» گفته است که «سال جدید سال فراتر رفتن از امید و رسیدن به باور؛ سال در انداختن طرحی نو است.»

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند در پیامی به مناسبت فرارسیدن نوروز گفت: «ایالات متحده همچنان در کنار زنان شجاع ایران که برای آزادی‌های خود مبارزه می‌کنند» خواهد ایستاد.

XS
SM
MD
LG