لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۰:۱۴

بهای نفت به دنبال رشد اقتصادی کمتر از انتظار چین و تقویت دلار آمریکا کاهش یافت


آرشیو 
آرشیو 

بهای نفت در روز چهارشنبه ۲۷ دی، بیش از یک دلار کاهش یافت، زیرا رشد اقتصادی چین کمتر از حد انتظار بود و باعث نگرانی بازار در مورد میزان تقاضای این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تقویت دلار آمریکا یکی دیگر از عواملی بود که در سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی نقش داشت و ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را کاهش داد.

بر اساس این گزارش، بهای نفت «برنت» دریای شمال با ۱.۳۸ دلار یا ۱.۸ درصد کاهش، به ۷۶ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه، و بهای نفت تگزاس آمریکا با ۱.۳۵ دلار یا ۱.۹ درصد کاهش، به ۷۱ دلار و پنج سنت در هر بشکه رسید.

تنش در دریای سرخ و نگرانی‌ها درباره مسدود شدن احتمالی این مسیر و یا تغییر آنی برای نفتکش‌ها که افزایش هزینه‌های حمل و نقل و کاهش تحویل را به دنبال دارد، به زیان بهای نفت برای تولیدکنندگان نفت تمام شده است.

اقتصاد چین در سه‌ ماهه چهارم سال میلادی گذشته، ۵.۲ درصد رشد کرد که کمتر از حد انتظار بود و باعث شد تا کارشناسان میزان تقاضای نفت این کشور در سال ۲۰۲۴ میلادی را زیر سوال ببرند.

به‌رغم رشد اقتصادی کمتر از حد انتظار چین، توان عملیاتی پالایشگاه‌های نفت این کشور در سال میلادی گذشته با ۹.۳ درصد افزایش به بالاترین حد خود رسید.

بر خلاف نظر برخی از کارشناسان درباره وضعیت «تیره و تار» اقتصادی چین در دو سال آینده، گروه دیگری می‌گویند که افزایش توان عملیاتی پالایشگاه‌ها در چین نشان‌دهنده میزان تقاضای ثابت برای نفت در این کشور است.

سازمان «اوپک» همچنان به آینده خوش‌بین است و می‌گوید که تقاضا برای نفت در دو سال آینده به شدت افزایش خواهد یافت و در رأس مصرف‌کنندگان، چین و کشورهای خاورمیانه قرار دارند.

علاوه بر این، پس از اظهارات مقامات فدرال رزرو آمریکا که انتظارات برای کاهش شدید نرخ بهره را کاهش داد، دلار آمریکا در روز چهارشنبه نزدیک به بالاترین حد یک ماهه اخیر خود رسید. دلار قوی‌تر، تقاضای خریداران نفتی را که از ارزهای دیگری استفاده می‌کنند، کاهش می‌دهد.

با این حال، شرایط کنونی با توجه رویدادهای جهانی، به ویژه در دریای سرخ متغییر است. تنش‌ها در دریای سرخ پس از حمله جدید آمریکا به حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در یمن، و اصابت موشک به یک کشتی یونانی همچنان بالا است.

به گفته‌ کارشناسان، هرچند که شاید بحران در دریای سرخ تأثیر چندانی در بهای نفت نداشته، ولی هزینه‌های فرآورده‌های نفتی برای مصرف‌کنندگان به دلیل هزینه‌های بیشتر مرتبط با حمل و نقل افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG