لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۳۲

برخی اعضای اوپک پلاس تولید نفت را در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۴ نیز کاهش خواهند داد


برخی اعضای اوپک پلاس روز یکشنبه توافق کردند کاهش داوطلبانه تولید نفت به میزان ۲ و دو دهم میلیون بشکه در روز را در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نیز تمدید کنند؛ اقدامی که برای حمایت از بازار نفت انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که عربستان سعودی کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید خود را تا ژوئن تمدید خواهد کرد، روسیه نیز به عنوان عضو پیشرو اوپک پلاس، تولید را ۴۷۱ هزار بشکه دیگر در روز کاهش خواهد داد.

جیووانی استانوو، تحلیلگر در شرکت سوئیسی خدمات مالی و بانکداری (یو بی‌ اس)، با اشاره به حرکت غافلگیرکننده روسیه، می‌گوید این تصمیم به کاهش تولید، در صورت اجرای کامل، می‌تواند قیمت‌های جهانی را افزایش دهد.

به گفته تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری جفریز، «این تصمیم پیامی از انسجام می‌فرستد و تایید می‌کند این گروه برای بازگشت به تولید پیشین عجله ندارد، که خود نشان‌دهنده نوعی رویکرد محتاطانه برای افزایش عرضه است.»

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در سال جاری میلادی بیش از هشت درصد افزایش یافته است و روز جمعه به ۸۳ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه رسید.

عربستان و روسیه، به عنوان دو صادرکننده بزرگ نفت جهان، آذر گذشته از همه اعضای اوپک پلاس خواستند «به نفع اقتصاد جهانی»، به توافق کاهش تولید بپیوندند. این درخواست تنها چند روز پس از نشست اوپک پلاس مطرح شد.

تمایل روسیه و عربستان برای کاهش بیشتر تولید با هدف افزایش قیمت، در حالی است که بسیاری از اعضای اوپک و نیز صادرکنندگان غیر عضو – که از آنها با عنوان اوپک پلاس یاد می‌شود – تمایل چندانی به آن ندارند.

به همین دلیل است که برخی اعضای اوپک پلاس به‌صورت داوطلبانه اقدام به کاهش بیشتر تولید نفت می‌کنند. ایران، که بعد از انقلاب ۵۷ جایگاه خود را در اوپک به‌شدت از دست داده، از کاهش تولید معاف است.

XS
SM
MD
LG