لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۵۹

فراخوان‌ها برای تحریم انتخابات ۱۱ اسفند در ایران ادامه دارد


مجلس خبرگان رهبری. آرشیو
مجلس خبرگان رهبری. آرشیو

با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند در ایران، تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای مشارکت مردم در آن افزایش یافته است. همزمان نظرسنجی‌ها نشان دهنده بی‌رغبتی اکثریت جامعه به انتخابات است و تحریم انتخابات توسط گروه‌های سیاسی مختلف در داخل و خارج از ایران ادامه دارد.

براساس گزارش‌ها، هیات رهبری اجرائی جبهه ملی ایران در تهران در بیانیه‌ای «تمام بحران‌های کشور و بدبختی‌ها و مشکلات فعلی مردم ایران و فقر عمومی در جامعه» را نتیجه «آزاد نبودن انتخابات» دانست.

در این بیانیه اعلام شد که «اصلی‌ترین شرایط لازم برای انجام یک انتخابات واقعی، حضور آزاد احزاب و سازمان‌های سیاسی با اصول اعتقادی مشخص و شناخته شده برای مردم که از متن جامعه نشات گرفته‌اند، آزادی اجتماعات، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها، رعایت حق کاندیدا شدن و حق رای دادن به کاندیدای مورد نظر برای آحاد شهروندان است. در صورتی که در ایران و تحت لوای حاکمیت جمهوری اسلامی هیچ یک از این شرایط فراهم نیست.»

هیات رهبری اجرائی جبهه ملی ایران افزود: «در فقدان آزادی احزاب و اجتماعات و در نبود آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و در حالی که نه تنها امکان حضور منتقدان و مخالفان حکومت در انتخابات وجود ندارد، بلکه حتی مقامات سابق حکومت نیز رد صلاحیت شده و به انتخابات راه داده نمی‌شوند، چه جایی برای شرکت در انتخابات باقی می‌ماند؟ این انتخابات، از پایه و اساس مغلوط و دور از موازین انتخابات واقعی است.

این بیانیه همچنین روند تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات از سوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی را «صحنه سازی مضحک و پر فریب» نامید.

حزب توده ایران نیز در بیانیه‌ای حضور در انتخابات را تحریم و اعلام کرد که «تحریم گستردۀ و موفق» انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و «نه قاطعانۀ مردم به برگماری ابراهیم رئیسی به کرسی ریاست جمهوری نمادی روشن از آگاهی مردم و انزجارشان از ظلم و فساد حکومت و درعین‌حال نماد بی‌اعتباری سیاسی-اخلاقی رژیم ولایت فقیه است.»

این حزب همچنین در بیانیه خود اشاره کرده که در اعتراض‌های کارگری هفته‌های اخیر و در ادامهٔ اعتراض‌های زنان، بازنشستگان، فرهنگیان، پرستاران، جوانان، مال‌‌باختگان، خانواده‌های جان‌باختگان و زندانیان سیاسی-عقیدتی، «جرقه‌هایی از آتش‌زیر‌خاکستر نارضایی توده‌های جان به‌لب رسیده است.»

در ادامه صدور بیانیه از سوی گروه‌های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، سازمان فداییان خلق ایران - اکثریت هم اعلام کرد که «در این نمایش انتخاباتی بلاموضوع و بی‌ثمر شرکت نمی‌کند.»

این سازمان تاکید کرد که «هستهٔ سخت قدرت با مصادرهٔ حضور احتمالی برای ارائهٔ چهره‌ای دارای حداقل وجهه و مقبولیت مردمی سوءاستفاده خواهد کرد.»

پیش از این، ائتلاف سیاسی «همگامی برای جمهوری سکولار دمکرات در ایران» تحریم انتخابات اسفند را در راستای خواست‌های جنبش انقلابی «زن زندگی آزادی» و مقاومت گسترده ملی- مردمی برای گذار خشونت‌پرهیز از جمهوری اسلامی دانسته بود.

همچنین مرکز اجرایی حزب دموکرات کردستان ایران نوشته بود: «انتخابات ١١ اسفند فرصت دیگری برای "نە" گفتن دوبارە بە جمهوری اسلامی هستند.»

حزب کومله کردستان ایران هم در بیانیه ای خواستار تحریم گسترده و فراگیر انتخابات ۱۱ اسفند و تبدیل این روز به «روزی سیاه برای رژیم جمهوری اسلامی» شده و تاکید کرده بود که «دستگاه پروپاگاندا و تبلیغاتی جمهوری اسلامی برای جلب مشارکت هر چه بیشتر مردم در مضحکه انتخابات» به کار افتاده است.

بهروز خلیق، عضو شورای مرکزی حزب چپ ايران در ارتباط با بحث تحریم انتخابات به صدای آمریکا گفته است: «جمهوری اسلامی نمايش انتخابات راه انداخته و می خواهد عناصر ذوب شده در ولايت فقيه را راهی مجلس کند.»

به گفته آقای خلیق، جنبش انقلابی زن، زندگی، آزادی در سال ۱۴۰۱، صحنه سياسی ایران را دگرگون کرد و اکثريت مردم از جمهوری اسلامی عبور کردند و در چنين شرايطی، آن ها در خيمه شب بازی انتخابات شرکت نمی کنند.

شماری از فعالان سیاسی زندانی در ایران نیز شرکت در انتخابات را تحریم‌ کرده‌اند، به طوری که کانال تلگرامی «کلمه» خبر داده است که «در پی اعلام موضع تحریم انتخابات و انتشار مصاحبه‌هایی از داخل زندان اوین، نهادهای امنیتی و مقامات قضایی دستور داده‌اند سعید مدنی و حسین رزاق از سالن محل حبس‌شان به سالن‌های دیگری از زندان اوین منتقل شوند.»

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ایران قرار است روز جمعه ۱۱ اسفندماه برگزار شود.

XS
SM
MD
LG