لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۷:۱۶

بیانیه ۳۵۰ فعال مدنی؛ افزایش تنش میان ایران و اسرائیل « به ضرر جریان‌های دموکراسی‌خواه» است


جمعی از فعالان مدنی و کنشگران ایرانی خارج از کشور، با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از جنگ‌طلبی بر ضرورت آتش‌بس در جنگ غزه و پیشبرد مذاکرات صلح تاکید کردند.امضاکنندگان این بیانیه هشدار دادند که افزایش تنش میان ایران و اسرائیل « به ضرر جریان‌های دموکراسی‌خواه» است.

در این بیانیه که ۲۸ فروردین با امضای ۳۵۰ تن صادر شد، «بر ضرورت پیشبرد گفتمان صلح در منطقه پر از آتش و خون خاورمیانه» تاکید شده و «از هر اقدام جمهوری اسلامی ایران که موجب افزایش شعله‌های جنگ در منطقه، سرکوب مردم در داخل و امنیتی کردن بیشتر فضا باشد» شدیدا ابراز نگرانی شده است.

این فعالان مدنی اعلام کردند که «لشکرکشی خیابانی جمهوری اسلامی علیه زنان، درست چند ساعت قبل از حمله به اسرائیل» و شدت گرفتن فشار بر فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران در روزهای اخیر گواهی بر است که «فضای جنگی امنیتی، میدان سرکوب را وسیعتر و دست اقتدارگرایان را برای فشار بیشتر بر کنشگران جامعه مدنی ایران، بازتر می‌کند».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که در این شرایط «نه به جنگ‌طلبی» موضعی ضروری «هم در راستای نفی نظامی‌گری در ساختار جمهوری اسلامی است و هم در جهت مرزبندی با جنگ و خونریزی در منطقه».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که «نسبت به رویکردهای جنگ طلبانه سایر دولت‌ها هشدار» داده و « هرگونه تعرض به خاک سرزمینمان، ایران، را به هر بهانه‌ای محکوم می کنیم».

امضا کنندگان این بیانیه بر اشاره به تجربه جنگ در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی تاکید کردند که «جنگ، علاوه بر این که جان شهروندان را به خطر می‌اندازد، زیرساخت‌های کشور را نابود می‌کند و راه حل مناسبی برای توسعه پایدار نیست. از این رو حمایت از جنگ با هیچ بهانه‌ای قابل توجیه نیست».

در این بیانیه امضای جمع گسترده‌ای از فعالان زنان، کنشگران حقوق بشر، هنرمندان و دانشگاهیان دیده می‌شود.

مهرانگیز کار، نیره توحیدی، آسیه امینی، منصوره شجاعی، مهرداد درویش پور، پروین اردلان، شیوا نظر آهاری، مهدیه گلرو، منیره برادران و محمدرضا نیکفر، رضا علیجانی، پرستو فروهر، خدیجه مقدم و نعمیه دوستدار از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

XS
SM
MD
LG