لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۵۳

سه مظنون دیگر به ظن مشارکت در حمله به تالار کنسرت در حومه مسکو بازداشت شدند


گل‌ها و عروسک‌ها به یاد قربانیان حمله به تالار کنسرت در حومه مسکو. آرشیو
گل‌ها و عروسک‌ها به یاد قربانیان حمله به تالار کنسرت در حومه مسکو. آرشیو

سرویس امنیتی فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) روز پنجشنبه ۱۶ فروردین، اعلام کرد که سه تن دیگر را به ظن دست داشتن در حمله تروریستی ماه گذشته به یک تالار کنسرت در حومه مسکو دستگیر کرده است.

خبرگزاری «اینترفکس» روسیه به نقل از بیانیه «اف‌اس‌بی» نوشت که یک تبعه روسیه و دو تبعه از کشورهای آسیای مرکزی در شهرهای مسکو، یکاترینبورگ و اومسک دستگیر شده‌اند.

گروه شبه نظامی دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت ولی روسیه بدون ارائه مدرک ادعا می‌کند که اوکراین پشت این حمله بوده است.

در این حال، به گزارش خبرگزاری‌های روسی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز پنجشنبه گفت که همه دلایل حاکی از آن است که «هدف اصلی سفارش‌دهندگان حمله تروریستی به سالن کنسرت کروکوس، آسیب رساندن به وحدت ما بوده است.»

در جریان این حمله که روز سوم فروردین انجام شد، مردان مسلح با مسلسل به روی تماشاگران یک کنسرت در حومه مسکو تیراندازی کردند و دست‌کم ۱۴۴ تن را کشتند. گروه تروریستی داعش خراسان مسئولیت حمله را بر عهده گرفته است اما مقام‌های روسیه انگشت اتهام را به سوی اوکراین و حامیان غربی‌اش اشاره گرفته‌اند.

ولادیمیر پوتین در سخنرانی روز پنجشنبه خود در کنگره اتحادیه های کارگری مستقل روسیه به اوکراین اشاره‌ نکرد ولی پیش از این گفته بود که کی‌یف از این حملات سود می‌برد و چهار‌مرد مسلح عامل این حمله به سوی مرزهای اوکراین می‌گریختند.

او عنوان کرده بود که هنگام دستگیری مهاجمان در غرب روسیه، کسی در آن‌جا «پنجره‌ای» را برای گریختن‌شان باز کرده بود.

اوکراین دخالت خود در این حملات را رد کرده است.

ایالات متحده نیز اعلام کرده که تلاش مسکو برای مقصر دانستن اوکراین، تبلیغاتی و غیر منطقی است و گفته که در مورد حمله قریب‌الوقوع شبه نظامیان اسلامی به مسکو هشدار داده بود.

به گفته مقام‌های روسی، تاکنون ۱۱ مظنون، که عمدتا اتباع تاجیکستان هستند، به طور رسمی در بازداشت پیش از محاکمه قرار دارند.

«اف‌اس‌بی» گفته است که دو تن از بازداشت شدگان در انتقال پول برای خرید سلاح و وسایل نقلیه دست داشته‌اند و شخص سوم به طور مستقیم در استخدام هم‌دستان و تامین مالی عاملان این حمله دخالت داشته است.

رسانه های دولتی روسیه ویدیویی از «اف‌اس‌بی» را پخش کرده‌اند که دستگیری مظنونان اخیر را در خیابان و انتقال‌شان را به داخل اتومبیل‌های بی‌ آرم و نشان نمایش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG