لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۰۱

یک سازمان حقوق بشری: سامان یاسین با دستبند و پابند به تخت بسته شده است


آرشیو
آرشیو

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد که سامان یاسین (سامان صیدی)، خواننده رپ اهل کرمانشاه که عصر روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند به بیمارستان روانپزشکی امین آباد منتقل شد، با دستبند و پابند به تخت بسته‌ شده است.

این سازمان در بیانیه روز چهارشنبه ۱۶ اسفند خود به نقل از آنچه گزارش‌های رسیده، نامید، نوشت: انتقال این زندانی سیاسی به دستور ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، و با همکاری حشمت‌الله حیات‌الغیب، رئیس سازمان زندان‌های کشور، انجام شده است.

در این بیانیه به نقل از یک منبع مطلع از وضعیت سامان یاسین درباره شرایط این زندانی سیاسی در بیمارستان امین آباد آمده است: «پزشکان این بیمارستان نه تنها برای سامان کاری انجام نداده‌اند، بلکه از لحظه انتقال او به امین آباد، سامان را با دستبند و پابند به تخت بسته‌اند و او در حال حاضر شرایط بسیار دردناکی دارد.»

این منبع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «مسئولان زندان قزلحصار به سامان وعده داده بودند که در امین آباد صرفا تحت نظر خواهد بود و به او دستبند و پابند نخواهند زد».

به‌گفته او، «سامان یاسین بارها از مسئولان بیمارستان روانپزشکی امین آباد خواسته است تا دستبند و پابند او را باز کنند.»

سازمان حقوق بشر ایران اشاره کرد که این دومین بار است که مقامات قضائی جمهوری اسلامی برای اعمال فشار مضاعف بر این زندانی سیاسی، او را به بیمارستان روانپزشکی امین آباد منتقل کرده‌اند.

انتقال نخست آقای یاسین به این بیمارستان در روز ۳۱ تیر سال جاری، پس از انتشار فایل صوتی وی درباره آخرین وضعیتش در زندان، انجام شد.

سامان یاسین روز ۱۰ مهر ۱۴۰۱ و هم‌زمان با اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد که به جنبش «زن، زندگی، آزادی» شهرت یافته است، در مقابل منزل خود در کرج به‌دست مأموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

او از آن زمان تاکنون از بسیاری حقوق خود مانند اعزام به مرخصی درمانی، برخورداری از رسیدگی پزشکی در زندان و داشتن وکیل محروم شده است.

سامان یاسین از سوی مراجع قضائی جمهوری اسلامی به «محاربه» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» متهم شده و باوجود گذشت ۱۸ ماه از بازداشت و بلاتکلیفی اش در زندان، دادگاه انقلاب اسلامی تهران از صدور حکم قطعی برای این زندانی سیاسی خودداری کرده است.

مقامات قضائی همچنین، برای تحت فشار گذاشتن این هنرمند زندانی، روز ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ او را همراه با چند زندانی سیاسی دیگر به‌صورت تنبیهی از زندان اوین به زندان قزلحصار کرج منتقل کرده بودند.

این رپر و ترانه‌سرای اهل کرمانشاه به تازگی در نامه‌‌ای خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، با اشاره به ۱۸ ماه بلاتکلیفی و جابه‌جایی در زندان‌های تهران و کرج نوشته بود: «اعدام مصنوعی کردید، تیمارستان بردید، چه مانده است به سرم بیارید؟ جانم را هم بگیرید، خلاص.»

آمریکا شکنجه سامان یاسین را محکوم کرده و آن را موجب نقض حقوق بشر و مغایر با احترام به کرامت انسانی خوانده است.

به‌تازگی جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران، وضعیت حقوق بشر در ایران را «واقعیت تلخ» توصیف کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا در مقابل نقض گسترده حقوق بشر در ایران سکوت نکنند.

XS
SM
MD
LG