لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۹:۳۵

باب کورکر خواستار رد توافق اتمی ایران در کنگره شد


باب کورکر: کنگره باید توافق اتمی با ایران را رد کند
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:03:47 0:00

درحالی که چشمها به بازگشت قانونگذاران به کار در سپتامبر و رای گیری در مورد توافق هسته ای با ایران دوخته شده با نزدیک شدن این تاریخ برخی قانونگذاران دمکرات وجمهوریخواه به‌تدریج موضعشان را در این ارتباط اعلام میکنند.

باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی سنا روز دوشنبه ۱۸ اوت با انتشار مطلبی در روزنامه واشنگتن پست گفت: «کنگره باید توافق اتمی با ایران را رد کند چون این توافق نمی تواند تهران را از دست یابی به سلاح اتمی بازدارد.»

او افزود: «این مسئولیت کنگره است که مشخص کند آیا این توافق به سود منافع ملی آمریکاست و جلوی دست یابی تهران به سلاح اتمی را میگیرد یا نه. او می گوید به باور وی این طور نیست و در طول زمان این توافق، برنامه اتمی بزرگترین دولت حامی تروریسم جهان را صنعتی خواهد کرد.»

ابراز مخالفت سناتور کورکر در پی اعلام مخالفت سناتور جمهوری‌خواه جف فلیک صورت گرفت که تا هفته پیش هنوز تصمیم خود را نگرفته بود. این دو سناتور هر دو ابراز نگرانی کردند که توافق اتمی ایران، دست کنگره و رئیس جمهوری آینده آمریکا را در فشار بر تهران به خاطر فعالیتهای غیراتمی مانند حمایت از تروریسم می‌بندد.

سناتور کورکر اوایل ماه جاری گفته بود که کنگره قانون تحریمها علیه تهران را که در پایان ۲۰۱۶ منقضی می شود تمدید خواهد کرد.

مخالفت دومین سناتور دموکرات با توافق

در همین حال رابرت منندز، به عنوان دومین سناتور دموکرات روز سه شنبه مخالفت خود را با توافق اتمی قدرت های جهانی و ایران اعلام کرد. او در نیوجرسی گفت که به توافق رای منفی خواهد داد و همچنین برای رد وتوی رئیس جمهوری نیز رای خواهد داد.

هنوز قانونگذاران بانفوذ و مهمی مانند بن کاردین سناتور دمکرات و هری رید رهبر اقلیت دمکرات سنا ابراز نظر نکردند.

میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا که همراه با جان بینر، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان توافق اتمی با ایران را ناقص توصیف کردند و پیش بینی می شود که علیه آن رأی بدهند.

سناتور مک کانل روز دوشنبه گفت احتمال زیادی وجود دارد که آقای اوباما در تصویب توافق در کنگره موفق شود. سناتور مک کانل به مشکلات درسر راه کسب آرای کافی برای جلوگیری از وتوی آقای اوباما اشاره کرد و گفت اگر حتی یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه هم رای موافق بدهد مایه شگفتی خواهد بود. او افزود سرنوشت کمپین باراک اوباما برای تصویب توافق در کنگره کاملا به آرای دمکراتها بستگی دارد.

کنگره آمریکا تا روز ۱۷ سپتامبر فرصت دارد تا توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی موسوم به کشورهای ۵+۱ را بررسی کند و به آن رای دهد. جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و سنا طی هفته‌های گذشته توافق جامع اتمی ایران را به باد شدیدترین انتقادها گرفتند و خواستار رد آن شده‌اند.

XS
SM
MD
LG