لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۳۳

دادگاه رسیدگی به «اتهامات جدید» توماج صالحی برگزار شد؛ جرم: نشر اکاذیب و دعوت مردم به خشونت


توماج صالحی
توماج صالحی

دادگاه رسیدگی به «اتهامات جدید» توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی روز شنبه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد. صفحه منتسب به توماج صالحی اتهامات مطرح شده علیه وی را «نشر اکاذیب و دعوت مردم به خشونت» عنوان کرده است.

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی نیز در گفت‌وگو با «شبکه شرق» با اشاره به آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت: « باتوجه به آن که زندانیان در جلسه رسیدگی به اتهاماتشان به صورت مجازی حضور پیدا می‌کنند، آقای صالحی نیز به صورت ویدئوکنفرانس در جلسه حاضر شد. عناوین اتهامی او عبارت بود از «نشر اکاذیب از طریق سامانه‌های رایانه‌ای» و «تشویق به اعمال خشونت‌آمیز از طریق سامانه‌های رایانه‌ای» موضوع ماده ۷۴۶ قانون مجازات.»

او ادامه داد: «آقای صالحی در جلسه رسیدگی ضمن عدم پذیرش عناوین اتهامی خود، توضیحاتش را ارائه داد. من و آقای رضا عرب‌زاده نیز به عنوان وکلای پرونده، توضیحات خود را ارائه دادیم.»

وکیل توماج صالحی درباره سرنوشت شکایت توماج صالحی از ضابطان پرونده سابقش نیز بیان کرد: «این پرونده هم اکنون در مرحله تعیین صلاحیت محلی است چراکه برای دومین بار، دادسرای رسیدگی کننده به پرونده، خود را صالح ندانسته است. منتظریم شعبه رسیدگی کننده به این پرونده مشخص شود.»

به گفته امیر رئیسیان «در حال حاضر، دادسرا هم علاوه بر تکرار تمام اتهامات پیشین، آقای صالحی در پرونده سال ۱۴۰۱ حتی اتهاماتی که برایش رای برائت صادر شده، دو اتهام جدید شامل «معاونت در بغی» و «اجتماع و تبانی به قصد امنیت ملی» را به پرونده اضافه کرده است. این کیفرخواست مجددا به دادگاه رفته است. دادگاه از ما خواسته ایراداتمان را شرح دهیم. من و آقای مصطفی نیلی به عنوان وکلای پرونده هم این کار را انجام داده و در انتظار اتخاذ تصمیم از سوی دادگاه هستیم.»

توماج صالحی که در زندان «دستگرد» اصفهان زندانی است، انتخابات یازدهم اسفند در ایران را «نمایشی» توصیف کرده بود و خواستار «تحریم» آن شد.

او پس از پایان انتخابات که براساس گزارش‌ها با درصد مشارکت عمومی بسیار پایینی همراه بود، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: « پیروزی ۹ به ۱‌ مون رو به خودمون تبریک می‌گم. گاهی یک تحریم دسته جمعی می‌تونه حتی از تظاهرات خیابونی هم موثرتر باشه. ۱۱ اسفند ما همبستگی گسترده‌مون رو علیه جبهه تاریکی در تاریخ ثبت کردیم، حالا دنیا از پتانسیل آزادی‌خواهی در ایرانِ عزیزمون آگاهه.»

توماج صالحی که در ۲۷ آبان سال جاری پس از تحمل بیش از یک سال حبس آزاد شده بود، ۱۲ روز بعد در ۹ آذرماه بازداشت و به یک سال حبس محکوم شد.

XS
SM
MD
LG