لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۲۲

کاشف «بوزون هیگز» در سن ۹۴ سالگی درگذشت


دانشگاه ادینبورگ اعلام کرد که پیتر هیگز، فیزیکدانی که نظریه‌اش درباره ذره کشف نشده در کیهان، علم را دگرگون کرد، در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

کشف «بوزون هیگز» در سال ۲۰۱۲ میلادی در مرکز تحقیقات سرن در نزدیکی ژنو به طور گسترده به عنوان بزرگترین پیشرفت علمی در مورد کیهان تحسین شد و علم فیزیک را به سمت ایده‌هایی که زمانی علمی-تخیلی محسوب می‌شدند، سوق داد.

این دانشمند بریتانیایی در آن زمان به خبرگزاری رویترز گفت: «برای من این، تأیید کاری است که ۴۸ سال پیش انجام دادم، و اینکه درستی آن ثابت شود، بسیار رضایت بخش است.»

دانشگاه ادینبورگ، جایی که هیگز سال‌ها در آن تدریس می‌کرد، گفت که او روز دوشنبه بیستم فروردین، پس از یک دوره کوتاه بیماری در آرامش در خانه‌اش درگذشت.

پروفسور پیتر ماتیسون، معاون رئیس دانشگاه، پیتر هیگز را دانشمندی درخشان توصیف کرد که بینش و تخیل او، دانش انسان را در مورد دنیا غنی کرد.

آنچه به عنوان «بوزون هیگز» شناخته شد، پاسخ به معمای چگونگی جرم‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر بود و طرح موضوع تعامل با «میدان هیگز» نامرئی که فضا را فرا می‌گیرد.

کشف این تعامل در سال ۲۰۱۳ میلادی، جایزه نوبل فیزیک را برای هیگز و فرانسوا انگلرت بلژیکی به ارمغان آورد.

کشف «بوزون هیگز» توانست «مدل استاندارد» را تکمیل کند ولی درک کامل آن هنوز نیازمند تحقیق است.

«بوزون هیگز» به نظریه‌پردازان این امکان را داد تا توجه خود را به بخش وسیعی از هستی که غیرقابل توضیح مانده بود و همچنین نظریه‌هایی مثل امکان وجود جهان‌های موازی معطوف کنند.

هیگز که یک خداناباور بود، از نام مستعار «ذره خدا» که روزنامه‌نگاران در تیترهای خبری خود به کشف او داده بودند، متنفر بود.

او دیدگاه‌های محکمی در مورد خوب و بد بودن علم داشت و زمانی که جنبش خلع سلاح هسته‌ای به کارزاری علیه مهار انرژی هسته‌ای تبدیل شد، از آن کنار کشید.

او‌ در سال ۱۹۶۲ میلادی با جودی ویلیامسون، زبان‌شناس آمریکایی و فعال خلع سلاح هسته‌ای، ازدواج کرد که در سال ۲۰۰۸ میلادی درگذشت. آنها صاحب دو پسر شدند.

XS
SM
MD
LG