لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۷:۴۶

خودداری شورای امنیت سازمان ملل از محکوم کردن حمله هوایی به منافع سپاه در سوریه


شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۵ فروردین ضمن مخالفت با پیش‌نویس بیانیه روسیه، حمله هوایی روز دوشنبه ۱۳ فروردین به مقر فرماندهان ارشد سپاه قدس در کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق را محکوم نکرد.

ایالات متحده با حمایت فرانسه و بریتانیا اعلام کرد که بسیاری از حقایق آن چه روز دوشنبه در دمشق رخ داده نامشخص است و در جلسه روز سه‌شنبه میان اعضای شورا اتفاق نظر وجود نداشته است.

دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، در پستی در ایکس با ابراز نارضایتی از تصویب نشدن قطعنامه پیشنهادی کشورش در شورای امنیت گفت: «این نمونه‌ای واضح از استانداردهای دوگانه کشورهای غربی و رویکرد واقعی آنها به قانون و نظم بین‌المللی است.»

روسیه در پیش‌نویس بیانیه خود خواستار محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و کشته شدن فرماندهان سپاه قدس شده بود.

اسرائیل، هنوز به طور رسمی مسئولیت این حمله را که در آن ساختمان کنسولگری در مجاورت سفارت در دمشق ویران شد و هفت تن از اعضای سپاه پاسداران در آن کشته شدند را برعهده نگرفته است.

ایالات متحده هم می‌گوید وضعیت ساختمان مورد حمله به عنوان یک مرکز دیپلماتیک هنوز قابل تایید نیست.

زهرا ارشادی معاون نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در سخنانی در شورای امنیت مدعی شد آمریکا مسئول تمام اقداماتی است که اسرائیل در منطقه انجام می‌دهد و حق تهران برای «پاسخ قاطع» به حمله به کنسولگری‌اش در دمشق محفوظ است.

نمایندگی آمریکا در مقابل گفت، «ما هشدارهای قبلی‌مان به ایران و نیابتی‌هایش را، که از موقعیت برای ازسرگیری حملات به پرسنل آمریکا سوء استفاده نکنند، تکرار نمی‌کنیم و از جمهوری اسلامی می‌خواهیم دست به اقدام تلافی‌جویانه نزد.»

روسیه، چین و بیشتر کشورهای عربی اما حمله اسرائیل به مقر فرماندهان ارشد سپاه قدس در کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و کشته شدن این سپاهیان را محکوم کردند.

XS
SM
MD
LG