لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۰:۰۵

تردید درباره ادعای «دیپلماتیک» بودن ساختمان منهدم‌‌شده در دمشق؛‌ آمریکا:‌ سرگرم جمع‌آوری اطلاعات هستیم


ساختمان ویران شده در حمله منتسب به اسرائیل در دمشق
ساختمان ویران شده در حمله منتسب به اسرائیل در دمشق

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسش خبرنگار صدای آمریکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه ۱۵ فروردین گفت که دولت بایدن هنوز سرگرم جمع آوری اطلاعات در مورد ساختمان منهدم شده در دمشق است.

روز دوشنبه پس از آن که ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق در یک حمله هوایی تبدیل به تلی از آوار شد جمهوری اسلامی مدعی شد که آن ساختمان ، بخشی از مجموعه سفارتخانه بود.

آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای غربی از زمان شروع جنگ داخلی سوریه در این کشور دفاتر دیپلماتیک ندارند و راستی‌آزمایی ادعای حکومت ایران دشوار است.

پس از حمله، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به جمهوری اسلامی پیام فرستاد که نه تنها در حمله نقشی نداشته، از آن بی‌اطلاع هم بوده است. به گفته میلر این پیام «خیلی روشن» بود.

میلر به پرسش صدای آمریکا پاسخ نداد که پیام از چه طریقی به جمهوری اسلامی رسانده شد و آیا جمهوری اسلامی گفته آمریکا را باور کرد یا خیر.

حمله هوایی روز سیزده فروردین به اسرائیل نسبت داده شده است.

۱۲ نفر از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران (شاخه سوریه و لبنان)، حسین امین الله، رئیس ستاد کل نیروی قدس سپاه پاسداران (سوریه و لبنان) و حاج رحیمی، «دوست صمیمی و جانشین زاهدی» بودند. گفته شده که «حاج رحیمی» نیز از شاخه نیروی قدس سپاه در سوریه و لبنان بوده است.

روابط عمومی سپاه پاسداران هم با انتشار اطلاعیه‌ای، کشته شدن محمدرضا زاهدی و محمد هادی حاج رحیمی و «پنج تن از همراهان آنها» را تایید کرد.

بگفته میلر در همین پیام به جمهوری اسلامی «هشدار داده شد که از این حمله به عنوان بهانه برای حمله به تأسیسات و پرسنل آمریکا استفاده نکند.»

با توجه به تهدید شماری از مقامات جمهوری اسلامی به تلافی آن حمله، سخنگوی وزارت خارجه نگفت که دولت بایدن پیام خود را از طریق کشور ثالث پیگیری کرده یا خیر.

این تهدیدها الزاما باعث نشده است که آمریکا سفارتخانه‌ها و کنسولگری های خود در منطقه یا جهان را به حالت آماده باش در آورد چرا که به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، دولت بایدن از زمان حمله ۱۵ مهر ماه حماس به اسرائیل بطور مستمر شرایط امنیتی این نهادهای دیپلماتیک خود را ارزیابی می‌کند.

  • 16x9 Image

    گیتا آرین

    خبرنگار ارشد بخش فارسی صدای آمریکا، عمدتا ً متمرکز بر خبرهای مربوط به حوزه سیاست خارجی او حرفه خبرنگاری را از سال ۱۳۶۶ با کار در رادیو شروع کرد و در سال ۱۳۸۳ به صدای آمریکا پیوست.

XS
SM
MD
LG