لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۵۱

ارتش آمریکا سامانه موشکی، موشک و پهپاد حوثی‌های مورد حمایت حکومت ایران را منهدم کرد


تجمع گروهی از هواداران حوثی‌ها در صنعا، پایتخت یمن
تجمع گروهی از هواداران حوثی‌ها در صنعا، پایتخت یمن

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، روز یکشنبه ١٩ فروردین در بیانیه‌ای از انهدام یک فروند سامانه موشکی، یک فروند موشک، و یک فروند پهپاد شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی خبر داد.

بر اساس بیانیه سنتکام، بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر روز شنبه ١٨ فروردین، یک فروند سامانه موشکی متحرک زمین به هوای حوثی‌ها در مناطق تحت کنترل آنها در یمن منهدم شد.

نیروهای سنتکام در همین بازه زمانی، یک فروند پهپاد حوثی‌ها را بر فراز دریای سرخ سرنگون کردند.

همچنین، حوالی ساعت ۶ بعد از ظهر شنبه، یک کشتی نیروهای ائتلاف موفق به رهگیری و منهدم کردن یک فروند موشک ضدکشتی حوثی‌ها شد.

طبق بیانیه سنتکام، حملات روز شنبه حوثی‌ها هیچ تلفات جانی و خسارات مالی در پی نداشت.

بیانیه سنتکام افزوده که تسلیحات منهدم‌شده حوثی‌ها «تهدیدی» علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف و همچنین کشتی‌های تجاری حاضر در منطقه بودند.

سنتکام تصریح کرده که ماموریت محافظت از آزادی کشتی‌رانی و امن‌تر و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی را همچنان دنبال خواهد کرد.

شبه‌نظامیان حوثی که مورد حمایت حکومت ایران هستند و بر بخش‌هایی از یمن تسلط دارند، چند هفته بعد از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه حماس، به بهانه حمایت از مردم غزه، حمله به کشتی‌های باری و ناوهای جنگی حاضر در دریای سرخ و خلیج عدن را آغاز کرد.

حملات این گروه عمدتا با پهپاد و موشک‌های بالستیک ضد کشتی انجام می‌شود اما به جز تعدادی انگشت‌شمار بسیاری از حملات آنها در ماه‌های گذشته با شکست مواجه شده است.

ارتش ایالات متحده به همراه گروهی از متحدان خود با استقرار در این منطقه به طور روزانه حمله‌های این گروه «تروریستی» را خنثی می‌کنند.

با اوج گرفتن حملات این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی در زمستان گذشته، نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده، مواضع حوثی‌ها را در خاک یمن مورد هدف قرار داده و بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های آنها را نابود کردند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، که اندکی پس از آغاز فعالیت خود در دی ۱۳۹۹ حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده بود، ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ این گروه را دوباره در فهرست «تروریست‌های جهانی به‌طور ویژه تعیین‌شده» قرار داد.

XS
SM
MD
LG