لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۵۰

اختصاصی: واکنش آمریکا به تهدید فرمانده گروه شبه‌نظامی عراقی: همکاری واشنگتن و بغداد برای شکست داعش ادامه خواهد یافت


فرمانده یک گروه شبه‌نظامی در عراق، که به عنوان بخشی از یک ائتلاف بزرگتر چند ماهی است حملات علیه نیروها و منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه را افزایش داده است، تهدید کرده اگر جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده تن به خواسته‌های آنها ندهد، حملات خود را «به‌طور قابل‌توجهی» تشدید خواهد کرد.

نیوزویک روز چهارشنبه گزارش داد شیخ محمد التمیمی، دبیرکل «فیلق الوعد الصادق» در مصاحبه اختصاصی با این نشریه «خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از عراق» را خواسته خود اعلام کرده و هشدار داده اگر توافقی در این مورد حاصل نشود، «آمریکایی‌ها را در تابوت از عراق بیرون خواهیم کرد.»

بعد از حمله گروه ترویستی حماس به جنوب اسرائیل در پانزدهم مهر ماه ۱۴۰۲ و آغاز جنگ در نوار غزه، گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران، به بهانه حمایت از فلسطینی‌ها، حملات موشکی و پهپادی خود را علیه نیروها و منافع آمریکا و اسرائیل در نقاط مختلف منطقه افزایش داده‌اند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به درخواست بخش فارسی صدای آمریکا برای اظهارنظر درباره تهدید التمیمی، یادآور شد حضور نظامی آمریکا در عراق به درخواست دولت این کشور و برای مبارزه با داعش است، و تاکید کرد که واشنگتن به همکاری با بغداد در این راستا ادامه خواهد داد.

این سخنگو گفت، «هدف روند کاری کمیسیون عالی نظامی، تعیین چگونگی تحول ماموریت نظامی ایالات متحده و ائتلاف بین‌المللی برای شکست داعش در یک جدول زمانی مشخص با توجه به این عوامل است: تهدید داعش، الزامات عملیاتی و محیطی، و سطح توانایی نیروهای امنیتی عراق.»

وی اضافه کرد، «ما به مشارکت امنیتی قوی خود با عراق برای پیشبرد اهداف و منافع مشترک خود ادامه خواهیم داد. کمیسیون عالی نظامی به ما کمک می‌کند تا مشخص کنیم این مشارکت به چه صورت خواهد بود. کمیسیون عالی نظامی برای مذاکره درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق نیست.»

وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، ششم بهمن ما در بیانیه‌ای اعلام کرد، هدف کمیسیون عالی نظامی بر اساس تعهدات مشترک در قبال امنیت منطقه‌ای و حاکمیت عراق است که در جریان گفت‌وگوی همکاری امنیتی مشترک ایالات متحده و عراق، که سال گذشته در واشنگتن برگزار شد، مشخص شده است.

به گفته لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، گفت‌وگوهای پیشین بر انتقال مأموریت ائتلاف به رهبری آمریکا توسط «گروه ضربت مشترک» برای شکست داعش در عراق و سوریه در یک جدول زمانی متمرکز بود، که منعکس‌کننده تهدیدات ناشی از این گروه، الزامات عملیاتی و توانایی‌های نیروهای امنیتی عراق است.

در این بیانیه تاکید شده که گفت‌وگوها درباره خروج آمریکا از عراق نیست و ایالات متحده و ائتلاف بین‌المللی به دعوت دولت عراق برای مبارزه با گروه تروریستی دولت اسلامی در این کشور حضور دارند و مقام‌های عراقی اطمینان داده‌اند که به تعهد خود برای پیشبرد همکاری‌ها برای شکست داعش پایبند هستند.

سفیر ایالات متحده در بغداد نیز یکشنبه گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تاکید کرد که داعش همچنان در عراق یک تهدید است و همکاری ائتلاف به رهبری آمریکا با عراق برای شکست کامل این گروه پایان نیافته و می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که نیروهای عراقی می‌توانند برای همیشه آن را شکست دهند.

  • 16x9 Image

    گیتا آرین

    خبرنگار ارشد بخش فارسی صدای آمریکا، عمدتا ً متمرکز بر خبرهای مربوط به حوزه سیاست خارجی او حرفه خبرنگاری را از سال ۱۳۶۶ با کار در رادیو شروع کرد و در سال ۱۳۸۳ به صدای آمریکا پیوست.

XS
SM
MD
LG