لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۴:۴۷

حمایت کمیته روابط خارجی مجلس سنا از لوایح دوگانه علیه جمهوری اسلامی؛ تروریسم ایران را خاتمه دهید


عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا- آرشیو
عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا- آرشیو

جیم ریش، سناتور ارشد جمهوری‌خواه، با انتشار بیانیه‌ای از حمایت کمیته روابط خارجی مجلس سنا از دو لایحه علیه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

این سناتور آمریکایی روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین، با تاکید بر نقش آشکار کنگره آمریکا برای مقابله با «رژیم» ایران، اعلام کرد که دو لایحه «تروریسم ایران را خاتمه دهید» و « نفت ایران را مخفی نکنید» به تأیید کمیته روابط خارجی مجلس سنا رسیده است.

بر پایه بیانیه این سناتور جمهوری‌خواه، لایحه « نفت ایران را مخفی نکنید» خرید نفت ایران به وسیله چین را هدف قرار می‌دهد.

جیم ریش و مارکو روبیو، سناتورهای ارشد آمریکایی، در آبان‌ماه گذشته پیش‌نویس طرحی را ارائه کرده بودند که بر مبنای آن دولت آمریکا ملزم می‌شد که با «فرار چین از تحریم‌های ایالات متحده بر ضد جمهوری اسلامی» مقابله کند.

جیم ریش در بیانیه خود، میزان فروش نفت ایران به چین در شش سال گذشته، از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون، را در بالاترین سطح آن ارزیابی و تصریح کرده که درآمدهای نفتی حاصل از این معاملات علاوه بر بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، صرف حمایت‌های مالی از سازمان‌های «تروریستی» نیابتی همچون حماس و جنگ روسیه علیه اوکراین می‌شود.

این عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا، دو لایحه مزبور را مشوقی برای دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، دانسته که با توسل به آنها بتواند با اعمال تحریم‌های جدید و اجرای تحریم‌های پیشین نفتی علیه ایران، با انجام اقداماتی عینی منابع مالی «رژیم» ایران را هدف قرار دهد.

او همچنین حمله اخیر از خاک ایران به اسرائیل را در چارچوب گسترش درگیری‌های منطقه‌ای در خاورمیانه ارزیابی کرده و درباره «عواقب قابل‌ ملاحظه» آن برای منافع امنیت ملی آمریکا هشدار داد.

این سناتور ارشد آمریکایی پیشتر هم خواستار اقدامات مفیدتر دولت جو بایدن برای محروم کردن حکومت ایران از منابع مالی شده بود که ارتکاب اقدامات «تروریستی» را برای جمهوری اسلامی امکانپذیر می‌سازد.

XS
SM
MD
LG