لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۹:۰۴

درخشش برنامه‌سازان صدای آمریکا در جشنواره‌‌های بین‌المللی؛ سه برنامه بخش فارسی برنده «جشنواره فیلم ‌و تلویزیون نیویورک» شدند


از راست: حجت توکلی - فهیمه خضرحیدری - سیامک دهقانپور
از راست: حجت توکلی - فهیمه خضرحیدری - سیامک دهقانپور

سه برنامه تولید شده در بخش فارسی صدای آمریکا در چهار رشته مختلف از «جشنواره فیلم ‌و تلویزیون نیویورک» در میان منتخبان قرار گرفتند.

حجت توکلی با مستند «شروع بی‌پایان» در بخش مستند به نشان طلا دست یافت. فهیمه خضرحیدری با اپیزود «صنوبر مادر خدانور» از مجموعه پادکست یادآر در دو بخش نشان نقره و برنز گرفت. سیامک دهقانپور با برنامه تلویزیونی «جنگ اسرائیل و حماس: نیابتی‌های جمهوری اسلامی» دیپلم افتخار دریافت کرد.

شروع بی‌پایان

هشتم مارس ۱۳۵۷، اولین «روز جهانی زنان» پس از پیروزی انقلاب، نقطه‌ عطفی‌ در تاریخ مبارزات زنان ایرانی در راه آزادی و برابری است. جنبش زنان ایران از آن هشتم مارس، که هزاران زن در اعتراض به زمزمه‌های اجباری شدن حجاب به خیابان‌ها رفتند تا امروز که جنبش «زن، زندگی، آزادی» نگاه جهان را به مبارزه‌ زنان ایرانی دوخته، راهی طولانی را پشت سر دارد. حجت توکلی در مستند «شروع بی‌پایان» تلاش بی‌وقفه‌ زنان را در این مسیر طولانی به تصویر کشیده است.

این مستند را می‌توانید اینجا ببینید:

مستند «شروع بی‌پایان»
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:29:58 0:00

حجت توکلی، تهیه‌کننده و مستندساز بخش فارسی صدای آمریکا در سال ۲۰۲۳ نیز با مستندهای «یکی از ۵۲ نفر» در بخش بین‌الملل، و «خدعه» در بخش داخلی به فهرست آثار منتخب جشنواره نیویورک رسید و دیپلم افتخار دریافت کرد.

او یک سال پیشتر نیز مستند «بدون زنان» در دو بخش «حقوق بشر» و «سیاست» به فینال رسید و در شاخه سیاست صاحب نشان برنز شد.

مجموعه پادکست یادآر

سال‌ها پیش از آغاز به کار تلویزیون صدای آمریکا، رادیوی صدای آمریکا نامی آشنا و معتبر برای فارسی زبانان سراسر دنیا بود و در طول بیش از سه دهه فعالیت خود به طور روزانه به گزارش اخبار ایران و جهان می‌پرداخت. با تعطیلی رادیوی صدای آمریکا در سال ۱۳۹۴، صدای آمریکا فعالیت چندانی در حوزه رادیو و پادکست نداشت تا این که تصمیم به تهیه و پخش اولین سری از پادکست‌های صدای آمریکا در سالگرد جنبش «زن، زندگی، آزادی» گرفته شد و تولید آن را فهیمه خضرحیدری، روزنامه‌نگار باسابقه و تولیدکننده شماری از پادکست‌های موفق به زبان فارسی برعهده گرفت.

فهیمه خضرحیدری در نخستین قسمت این پادکست با صنوبر لجه‌ای، مادر خدانور، از کشته‌شدگانِ جمعه خونینِ زاهدان گفت‌وگو کرد. این اولین گفت‌وگوی اختصاصی و مفصلِ صنوبر پس از کشته شدنِ خدانور بود و در دو بخش جشنواره نیویورک نشان برنز و نقره دریافت کرد.

اپیزود «صنوبر؛ مادر خدانور» را اینجا بشنوید:

پادکست یادآر – قسمت اول: صنوبر؛ مادر خدانور
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:39:08 0:00

مجموعه پادکست یادآر را می‌توانید در این صفحه گوش کنید و بخوانید.

برنامه تلویزیونی «جنگ اسرائیل و حماس: نیابتی‌های جمهوری اسلامی»

این برنامه با اجرای سیامک دهقانپور، در اوج جنگ، در اسرائیل، کرانه باختری و آمریکا تهیه و دوم آذر ۱۴۰۲ به طور زنده، از اورشلیم و واشنگتن اجرا شد.

این برنامه در نوع خود کم نظیر بود و طی کمتر از یک هفته مواضع رسمی اسرائیل، دولت فلسطینی، مردم اسرائیل و شهروندان فلسطینی درباره جنگ و و نفوذ ایران را در یک برنامه شصت دقیقه‌ای گردهم آورد.

چهره‌های حاضر در این برنامه، رام بن باراک، عضو ارشد کمیته امور خارجی و دفاعی در پارلمان اسرائیل و معاون پیشین موساد، جاناتان کونریکس، سخنگوی ارتش اسرائیل، اوزی روبین، بنیانگذار و نخستین مدیر سازمان دفاع موشکی اسرائیل و پژوهشگر ارشد مرکز بگین-سادات برای مطالعات استراتژیک، سرگرد ساریت زهاوی، مدیر مرکز پژوهش و آموزش آلما، دبورا لشم روزان، مادر بزرگ رومی گونن گروگان اسرائیلی ایرانی تبار، شارونا فرزام-یگانه، معلم و مترجم دارای دو پسر در حال خدمت نظام در اسرائيل، احمد مجدلانی، وزیر توسعه اجتماعی در دولت فلسطینی، صبری صیدم، معاون دبیرکل کمیته مرکزی فتح، و گروهی از ساکنان کرانه باختری بودند.

در جریان تهیه این برنامه، یک منبع آگاه در کرانه باختری به بخش فارسی صدای آمریکا گفت جمهوری اسلامی از طریق شرکت‌ها و صرافی‌ها در کرانه باختری در حال پولشویی برای جهاد اسلامی است و با گروه‌های مافیایی فروشنده اسلحه و قاچاق در منطقه در ارتباط است و از گروه‌های کم تجربه تندرو در کرانه باختری حمایت مالی می‌کند. یک مقام اسرائیلی هم این امر را تائید کرد.

رزیتا ایراندوست از واشنگتن-دی سی نظرات مردم ایران و آمریکا را بازتاب داد؛ حسن سربخشیان تاریخچه‌ای دقیق از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی را ارائه کرد؛ و بهمن سقائی، حمیده آرمیده، و سامان «ده پرده» را آماده کردند. خسرو رنجبر مدیریت تهیه و سیامک دهقانپور اجرا و سردبیری این برنامه را برعهده داشتند.

شماری از مترجمین و تهیه‌کنندگان بخش فارسی صدای آمریکا برگردان و آماده سازی مصاحبه های متعدد این پوشش رسانه‌ای را انجام دادند.

این گروه از همکاران بخش فارسی صدای آمریکا پیشتر از همین جشنواره برای برنامه‌های «رپ ایرانی: ریتم خشم» و «بحران محیط زیستی در ایران» دیپلم افتخار گرفته بودند.

این برنامه را می‌توانید اینجا ببینید:

ویژه برنامه: جنگ اسرائیل و حماس؛ گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:59:58 0:00

«جشنواره فیلم و تلویزیون نیویورک» بیش از شش دهه سابقه دارد و با توجه به شرکت شبکه‌های شناخته شده تلویزیونی از کشورهای مختلف جهان، جوایز آن از اهمیت خاصی در صنعت فیلم و تلویزیون برخوردار است.
آثار ارائه شده به جشنواره توسط گروهی از تهیه‌کنندگان، کارگردان‌ها، نویسندگان، و کارشناسان سرشناس حوزه‌های مختلف رسانه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG