لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۱۵

احتمال مذاکره برای آزادی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس در روز یکشنبه؛ نماینده حماس به قاهره می‌رود


خلیل الحیه، معاون گروه حماس در غزه
خلیل الحیه، معاون گروه حماس در غزه

گروه شبه نظامی حماس روز شنبه ۱۸ فروردین، در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئتی به ریاست خلیل الحیه، معاون این گروه در غزه، «در پاسخ به دعوت میانجی‌گران مصری»، روز یکشنبه ۱۹ فروردین، برای گفتگوهای آتش‌بس غزه به قاهره می‌رود.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری «القاهره» مصر، انتظار می رود بیل برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی‌آی‌ای»، همراه با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر و یک هیئت اسرائیلی در مذاکرات روز یکشنبه شرکت کند.

پیشتر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه ۱۷ فروردین، از رهبران مصر و قطر خواسته بود تا پیش از آغاز دور تازه مذاکرات در قاهره، گروه حماس را تحت فشار قرار دهند تا با آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌هایی که در اسارت دارد، موافقت کند.

شبه نظامیان حماس در حملات روز ۱۵ مهر سال گذشته به اسرائیل، بیش از ۲۵۰ تن را گروگان گرفتند و به غزه منتقل کردند. شماری از گروگان ها در جریان آتش بس یک هفته ای آزاد شدند اما بیش از ۱۰۰ تن همچنان در دست حماس و گروه جهاد اسلامی فلسطین باقی ماندند. گمان می رود که شماری از این گروگان ها کشته شده باشند.

به گفته یک مقام آمریکایی، بیل برنز سرپرستی هیئت آمریکایی در مذاکرات قاهره را بر عهده خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد دولت بایدن می‌گوید که رئیس‌جمهوری آمریکا به عبدالفتاح السیسی، همتای مصری خود، و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در نامه ای در مورد این مذاکرات از آنها خواست تا تعهد حماس برای دستیابی به یک توافق پایدار را تضمین کنند.

آقای بایدن روز پنج‌شنبه ۱۶ فروردین، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره مذاکرات قاهره، آتش‌بس، و وضعیت گروگان‌ها گفت‌وگو‌‌کرده بود

به گفته جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، جوبایدن از بنیامین نتانیاهو خواست تا به نمایندگان خود در مذاکرات قدرت بیشتری دهد تا بتوانند در اسرع وقت به توافق دست یابند.

آمریکا و متحدانش برقراری آتش‌بس فوری جهت ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه را برای جلوگیری از قحطی در میان فلسطینی‌ها ضروری می‌دانند.

بر اساس آخرین پیشنهاد، اسرائیل و حماس در مقابل آزادی گروگان‌های بیمار، مسن، و زخمی، که در دست حماس هستند، با آتش‌بس شش هفته‌ای موافقت خواهند کرد. مذاکرات حول این محور از مدت ها قبل متوقف شده است.

یک مقام ارشد دولت بایدن می‌گوید: «این واقعیت اساسی همچنان وجود دارد که اگر امروز حماس این گروگان‌های بیمار، مجروح، سالمند، و زنان جوان، را آزاد می‌کرد، به سادگی آتش‌بس برقرار می‌شد.»

او افزود: «حماس وظیفه دارد که گروگان‌ها را آزاد کند و از طریق آتش‌بس طولانی مدت به مردم غزه کمک کند».

به گفته این مقام آمریکایی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه ۲۰ فروردین، با خانواده های گروگان‌ها در کاخ سفید دیدار خواهد کرد.

در همین حال، جان کربی گفت که آمریکا برنامه‌ای برای انجام تحقیقات مستقل درباره کشته شدن هفت امدادگر سازمان خیریه «آشپزخانه مرکزی جهان» در غزه ندارد.

پس از تحقیق درباره کشته شدن این امدادگران در حمله هوایی اسرائیل در غزه، ارتش اسرائیل ضمن برکناری دو افسر، چند تن از فرماندهان ارشد این کشور را رسما توبیخ کرد.

بنیامین نتانیاهو در تماس تلفنی خود با جو بایدن، او را از جزئیات این حادثه آگاه کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داد که اسرائیل باید اقدامات بشردوستانه بیشتری را برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان غیرنظامی انجام دهد، و در غیر این صورت با واکنش ایالات متحده مواجه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG