لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۹:۰۳

اف‌بی‌آی نگران «حمله‌ هماهنگ‌شده» در داخل خاک آمریکا است


کریستوفر رای، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)
کریستوفر رای، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)

افزایش فعالیت‌های طرفداران داعش از جمله تهدیدهای آنلاین این گروه تروریستی علیه مقامات اروپایی و حمله مرگبار آن در حومه مسکو موجب نگرانی مقام‌های امنیتی ایالات متحده شده است.

کریستوفر رای، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، قرار است روز پنجشنبه ۲۳ فروردین، در حضور قانونگذاران ایالات متحده درباره احتمال «حمله‌ای هماهنگ‌شده» در داخل خاک آمریکا همانند حمله مرگبار داعش خراسان در یک سالن کنسرت در حومه مسکو شهادت دهد.

در روزهای گذشته، پلیس و سازمان‌های امنیتی چند کشور اروپایی به دنبال فراخوان‌های داعش جهت حمله به استادیوم‌های ورزشی در مادرید، لندن، و پاریس تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کردند.

به گزارش بخش انگلیسی صدای آمریکا، هشدار «اف‌بی‌آی» نشان‌دهنده تغییر احتمالی ارزیابی ایالات متحده درباره گستره توان عملیاتی داعش است.

به دنبال حمله داعش به سالن کنسرت در حومه مسکو که ۱۴۵ کشته بر جا گذاشت، وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرده بود هیچ اطلاعات خاص یا معتبری در دسترس ندارد که نشان دهد داعش توانایی تهدید ایالات متحده را دارد.

علاوه بر این، چندین سازمان اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده عنوان کرده‌اند که به‌رغم تمایل زیاد داعش برای حمله به آمریکا، به نظر نمی‌رسد که این گروه و هیچ کدام از گروه‌های وابسته به آن توانایی انجام حمله داخل خاک آمریکا را داشته باشند.

در همین ارتباط، کریستین آبیزید، مدیر مرکز ملی ضدتروریسم، اخیرا در مصاحبه‌ای گفته است که داعش تلاش فراوانی می‌کند حمله بزرگی علیه ایالات متحده انجام دهد.

مایکل «اریک» کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، «سنتکام»، نیز اخیرا در جلسه یکی از کمیته‌های مجلس سنا هشدار داد داعش خراسان توانایی حمله به منافع آمریکا و غرب در خارج را ظرف شش ماه آینده و بدون اخطار قبلی دارد.

در حال حاضر، وزارت امنیت داخلی ایالات متحده از شهروندان آمریکایی می‌خواهد هوشیار باشند.

یک سخنگوی این وزارت‌خانه روز چهارشنبه ۲۲ فروردین، به بخش انگلیسی صدای آمریکا گفت ایالات متحده همچنان در شرایط تهدید بالا به سر می‌برد.

به گفته او، وزارت امنیت داخلی آمریکا به همکاری با شرکای ایالات متحده به منظور ارزیابی وضعیت تهدیدها ادامه و بروزرسانی‌های لازم را در اختیار شهروندان آمریکایی قرار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG