لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۸:۲۱

ابتکار دیپلماتیک فرانسه برای آتش‌بس بین اسرائیل و لبنان؛ حزب‌الله مخالفت کرد


فرانسه در ابتکاری دیپلماتیک برای پایان‌دادن به تنش‌ها بین اسرائیل و لبنان، پیشنهادی به لبنان ارائه داده است که شامل عقب‌نشینی ده کیلومتری نیروهای حزب‌الله از مرز اسرائیل برای برقراری آتش‌بس می‌شود. این طرح با مخالفت حزب‌الله مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هدف این طرح، پایان دادن به درگیری‌های اخیر بین حزب‌الله و اسرائیل در مرز مشترک است. این درگیری‌ها همزمان با جنگ غزه آغاز شده و نگرانی‌ها از گسترش درگیری به یک جنگ تمام عیار را افزایش داده است.

حزب‌الله هرگونه مذاکره رسمی برای کاهش تنش تا پایان جنگ در غزه را رد می‌کند.

بنا بر این گزارش چهار مقام بلند‌پایه لبنانی و سه مقام فرانسوی گفتند، این سند، اولین پیشنهاد مکتوب است که پس از هفته‌ها میانجی‌گری غرب، هفته گذشته توسط وزیر امور خارجه فرانسه، به مقامات بلند‌پایه دولتی لبنان از جمله نجیب میقاتی، نخست وزیر، تحویل داده شد.

این ابتکار فرانسه با هدف جلوگیری از گسترش درگیری و اجرای آتش‌بس در زمانی که شرایط مساعد باشد، پیشنهاد شده است. این طرح همچنین شامل انجام مذاکرات رسمی برای تعیین مرز زمینی مورد مناقشه بین لبنان و اسرائیل می‌شود.

در حالی که برخی از جزئیات تلاش‌های میانجی‌گری مشابه توسط آموس هاشتاین، فرستاده آمریکا در خاورمیانه طی هفته‌های اخیر منتشر شده است، اما جزئیات کامل پیشنهاد مکتوب فرانسه که به لبنان تحویل داده شده، قبلا گزارش نشده بود.

پیش‌تر هم خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات لبنانی گزارش داده بود گروه حزب‌الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، پیشنهاد‌ آموس هاشتاین، فرستاده آمریکا در بیروت، برای کاهش درگیری‌ها با اسرائیل، از جمله «دور کردن جنگجویانش از مرز»، را رد کرده است.

اسرائیل در واکنش تهدید کرد در صورتی که دیپلماسی نتواند امنیت را به مرزهای شمالی اسرائیل بازگرداند، ارتش این کشور وارد عمل خواهد شد.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در‌‌سخنرانی اخیر خود گفت که این «تهدید»، هشداری بود مبنی بر اینکه اسرائیل وارد مرحله بعدی جنگ در غزه می‌شود و نیروها را به سمت مرزهای شمالی خود منتقل خواهد کرد. او افزود حزب‌الله بدون «محدودیت، قانون، و مرزی» آماده جنگیدن است.

گفتنی است اواخر دی‌ماه پولیتیکو نوشت مقامات اطلاعاتی آمریکا درباره خطر حمله شبه‌نظامیان حزب‌الله به منافع آمریکا هشدار داده و گفته‌اند که این گروه نسبت به سایر گروه‌های تروریستی مانند داعش، از توانایی بیشتری برای حمله حتی در داخل خاک ایالات متحده برخوردار است.

چهار مقام آگاه به پولیتیکو گفتند که مقامات اطلاعاتی آمریکا ارزیابی می‌کنند که خطر حمله شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان به آمریکایی‌ها در خاورمیانه رو به افزایش است.

XS
SM
MD
LG