لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۴:۴۵

واکنش‌ها به متواری شدن مالک «کوروش کمپانی»: تبلیغ‌کنندگان از اعتماد مردم سوءاستفاده کردند


انتشار خبر متواری شدن مالک «کوروش کمپانی»، مدعی فروش «آیفون ۲۰ میلیون تومانی» در ایران، پس از کلاهبرداری کلان این شرکت واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی برانگیخته و کاربران چهره‌های فرهنگی و ورزشی تبلیغ‌کننده برای این شرکت را به باد انتقاد گرفته‌اند.

شرکت «کوروش کمپانی» با تبلیغات گسترده توسط چهره‌های شناخته شده فرهنگی و ورزشی، ادعای فروش آیفون‌های ارزان‌قیمت گوشی موبایل آیفون را که در ایران تحریم است، بر سر زبان‌ها انداخته بود.

حال، به گزارش خبرگزاری‌ها در ایران، پلیس جرایم اقتصادی تأیید کرده که مالک آن متواری است و مدعی شده که «در پی یافتن این فرد و احقاق حقوق مال‌باختگان» است.

در پی انتشار خبر پلمب دفتر کوروش کمپانی، در روزهای پیشین شماری از مال‌باختگان در مقابل ساختمان آن تجمع کردند و حال با اعلام خبر متواری شدن مالک آن، کاربران بسیاری از چهره‌های سینمایی و ورزشی و اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی که به طور گسترده این شرکت را تبلیغ می‌کردند، انتقاد کردند.

این شرکت که در زمینه فروش گوشی‌های موبایل کار می‌کرد، ادعا داشت که گوشی‌های آیفون را که با قیمت ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان در بازار آزاد ایران خرید و فروش می‌شود، با «حذف واسطه‌ها» به مبلغ «۲۰ میلیون تومان» به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند.

در ماه‌های گذشته، چهره‌هایی از جمله صادق بوقی، علیرضا بیرانوند، رضا شفیعی جم، جواد هاشمی، یوسف صیادی، یوسف تیموری، شهربانو الهه و سهیلا منصوریان، الهام پاوه‌نژاد، محسن ابراهیم‌زاده، نیوشا ضیغمی، منوچهر هادی، و الهام حمیدی از جمله تبلیغ‌کنندگان «کوروش کمپانی» بودند.

تبلیغ کوروش کمپانی توسط علیرضا بیرانوند
تبلیغ کوروش کمپانی توسط علیرضا بیرانوند

امیرحسین شریفیان، مالک جوان «کوروش کمپانی» که مدعی بود «گوشی‌های مردم را در پارکینگ خانه‌ام تحویل خواهم داد»، پس از کلاهبرداری کلان در سایه بی‌توجهی نهادهای نظارتی جمهوری اسلامی حال متواری شده است و برخی کاربران تصاویر منتسب به او را در حال گشت و گذار در دوبی منتشر کرده‌اند.

برخی کاربران، مالک «کوروش کمپانی» را «یک بسیجی» معرفی کرده‌اند که با ادعای فروش آیفون ارزان‌قیمت «خیلی‌ها را سرکیسه کرد و رفت.»

یکی از کاربران شبکه اجتماعی ایکس این کلاهبرداری را «برگ زرین دیگری از عوامل حکومتی و اختلاسی دیگر» دانسته و نوشته احتمالا مدیر کوروش کمپانی که «با سلبریتی‌های حکومتی و ورزشکاران حکومتی تبلیغ فروش آیفون ۱۳ بیست میلیونی را می‌کرد، احتمالا به سوی بهشت اختلاسگران جمهوری اسلامی متواری» شده است.

طرح احتمال فرار شریفیان به «بهشت اختلاسگران جمهوری اسلامی» که تلویحا به کشور کانادا اشاره دارد، یک روز پس از خبرساز شدن تلاش فرزند رئیس مجلس شورای اسلامی برای مهاجرت به کانادا صورت می‌گیرد.

یک کاربر نیز تأکید کرده که این شرکت «طمع را فعال کرده» و «کسانی که برایش تبلیغ کردند از اعتماد مردم سوءاستفاده» کرده‌اند و «مردم نباید به حرف آنها اعتماد کنند.»

یکی دیگر از کاربران ایکس به موارد دیگر اختلاس و فساد اقتصادی وابستگان جمهوری اسلامی اشاره کرده و به کنایه نوشته است: «کشور در وضعیت برد ـ برد قرار گرفته: چای دبش هر چه برد، برد. کوروش کمپانی هر چه برد، برد. شاسی بلند هر که برد، برد. دکل نفتی هر که برد، برد. موسسه مالی اعتباری هر چه برد، برد.»

برخی کاربران نیز تبلیغ‌کنندگان این شرکت را زیر سوال برده و تأکید کرده‌اند که تا وقتی عملکرد دستگاه‌های نظارتی چنین است، کوروش کمپانی «نه اولین است و نه آخرین خواهد بود.»

شماری از چهره‌های «فرهنگی و ورزشی» شناخته‌شده در ایران، جزو تبلیغ‌کنندگان این شرکت هستند که بر اساس گزارش‌های رسمی، صاحب آن پس از این کلاهبرداری کلان، از ایران گریخته است.

از میان تبلیغ‌کنندگان این شرکت خرید و فروش موبایل، الهام حمیدی بازیگر، پس از اعلام خبر متواری شدن مالک کوروش کمپانی، از این واقعه ابراز تأسف کرده و به مخاطبانش گفته «من هم مثل شما فریب خوردم.»

او گفته که به همراه وکیلش «پیگیر این موضوع» است و «تا انتها» کنار مال‌باختگان حضور خواهد داشت.

واکنش الهام حمیدی یکی از چهره‌های تبلیغ‌کننده کوروش کمپانی به کلاهبرداری این شرکت
واکنش الهام حمیدی یکی از چهره‌های تبلیغ‌کننده کوروش کمپانی به کلاهبرداری این شرکت

فساد مالی در جمهوری اسلامی بارها در ایران خبرساز شده است؛ از جمله در ماه‌های پیشین جزئیاتی درباره تخلفات در زمینه واردات برنج و صرف ارز ارزان‌قیمت توسط «مافیای برنج» برای آن افشا شد و پیش از آن نیز پرونده فساد «چای دبش» در صدر اخبار قرار گرفته بود.

رواج فساد در اقتصاد ایران در حالی است که اعتراضات معیشتی در ماه‌های گذشته شدت گرفته و یکی از میزان اختلاس و فساد، یکی از محورهای شعارهای بازنشستگان، کارگران، مال‌باختگان، و کارکنان صنایع مختلف است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان در شوش: چای دبش عالیه، سفره ما خالیه
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:00:53 0:00

XS
SM
MD
LG