لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۴:۰۲

حزب‌الله با ده‌ها راکت مواضع اسرائیل در بلندی‌های جولان را هدف قرار داد


بلندی‌های جولان. آرشیو.
بلندی‌های جولان. آرشیو.

در بحبوجه تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران درباره حمله قریب الوقوع به منافع اسرائیل، شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان وابسته به حکومت ایران، روز جمعه ۲۴ فروردین، با «ده‌ها راکت کاتیوشا» مواضع اسرائیل را هدف قرار داد.

حزب‌الله در بیانیه‌ای گفت توپخانه اسرائیل در الزعوره در بلندی‌های جولان را با ده‌ها راکت کاتیوشا هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «تقریباً ۴۰ پرتاب از خاک لبنان شناسایی شد که برخی از آنها رهگیری شدند.»

در این بیانیه آمده که «هیچ آسیبی گزارش نشده است» و افزود که پیشتر دو پهپاد تهاجمی حزب‌الله را که از لبنان عبور کرده بودند، رهگیری کرده است.

از زمانی که گروه شبه‌نظامی حماس مورد حمایت جمهوری اسلامی در ۱۵ مهر سال گذشته به جنوب اسرائیل حمله کرد و جنگ در غزه آغاز شد، حزب‌الله، متحد حماس، تقریباً روزانه به تبادل آتش برون مرزی با ارتش اسرائیل پرداخته است.

خبرگزاری رسمی لبنان از بمباران چندین روستای نزدیک مرز توسط اسرائیل خبر داد.

در همین حال، کاخ سفید روز جمعه، ۲۴ فروردین، با «واقعی و موثق» خواندن خطر حمله قریب الوقوع جمهوری اسلامی به اسرائیل، بر تعهد ایالات متحده برای دفاع از اسرائیل و نیز محافظت از شهروندان و منافع آمریکا تاکید کرد.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید، روز جمعه در جریان یک کنفرانس خبری تلفنی افزود که ایالات متحده با توجه به تهدیدهای جمهوری اسلامی وضعیت نیروهای خود در منطقه را ارزیابی می‌کند و اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد.

او درباره وضعیت تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه اسرائیل گفت: «ما مطمئناً به تهدیدهای علنی مقامات ایران در مورد حمله به اسرائیل توجه داریم و آنها را تهدیدی بسیار موثق از سوی ایران می‌دانیم. ما با همتایان اسرائیلی خود ارتباط مداوم داریم تا اطمینان حاصل کنیم که آنها می‌توانند در برابر این نوع حملات از خود دفاع کنند.»

او با خودداری از ذکر جزئیات گفتگوهای مقامات آمریکا و اسرائیل و نیز داده‌های منابع اطلاعاتی، تصریح کرد که ایالات متحده باور دارد که این «همچنان تهدیدی موثق است.»

این مقام ارشد رسانه ای شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که در همین چارچوب، ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، به اسرائیل رفته است تا رودررو با فرماندهان نظامی اسرائیل درباره آمادگی آنها برای مقابله با تهدیدهای حکومت ایران صحبت کند.

کربی ادامه داد: «ما وضعیت را به دقت زیر نظر داریم، تیم امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، هر روز چندین نوبت تازه‌ترین‌ وضعیت را در خاورمیانه به اطلاع او می‌رساند.» به گفته جان کربی، بایدن به تیم امنیت ملی خود تاکید کرده که حفاظت از امنیت اسرائیل برای او بسیار جدی است.

XS
SM
MD
LG