لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۱۲

حزب‌الله لبنان: پاسخ حکومت ایران در راه است؛ اسرائیل: با دفاع چندلایه آماده‌ایم


رئیس گروه حزب الله لبنان روز جمعه، ۱۷ فروردین، گفت حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق «نقطه عطفی» پس از ۱۵مهر است؛ زمانی که گروه فلسطینی حماس حمله به اسرائیل را آغاز کرد که منجر به جنگ اسرائیل با این گروه وابسته به جمهوری اسلامی ایران و تشدید تنش‌های منطقه‌ای شد.

در حمله روز دوشنبه، سیزدهم فروردین، به کنسولگری حکومت ایران در دمشق، هفت نفر از نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس، کشته شدند. حکومت ایران تهدید کرده است که انتقام خواهد گرفت.

حزب‌الله مورد حمایت تهران گفته است که از حق جمهوری اسلامی برای «تنبیه» اسرائیل حمایت می‌کند و حسن نصرالله در اظهارات تلویزیونی روز جمعه تهدید کرد که پاسخ در راه است.

او گفت مطمئن باشید پاسخ حکومت ایران قطعا علیه اسرائیل در راه خواهد بود.

اسرائیل در آمادگی برای حمله احتمالی تلافی‌جویانه حکومت ایران مرخصی همه واحدهای رزمی را لغو کرده و نیروهای بیشتری را برای واحدهای پدافند هوایی مستقر کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در ابتدای جلسه پنجشنبه شب کابینه گفت: «سال‌ها است که ایران مستقیماً علیه ما کار می‌کند. اسرائیل علیه ایران و عواملش هم دفاعی و هم تهاجمی عمل می‌کند. ما می‌دانیم چگونه از خودمان در مقابل هر کسی که بخواهد به ما آسیب برساند دفاع کنیم و به آنها آسیب برسانیم.»

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز جمعه در گفت‌وگو با نیروهای اسرائیلی در یک پایگاه هوایی گفت که اسرائیل هر کجا که تصمیم بگیرد به دشمنان حمله می‌کند.

او گفت: «می تواند در دمشق باشد یا در بیروت. دشمن در همه جا به شدت ضربه خورده است و به همین دلیل به دنبال راه‌هایی برای پاسخ است. ما با دفاع چندلایه آماده هستیم.»

جمهوری اسلامی تاکنون از ورود مستقیم به جنگ پرهیز کرده و در عین حال از حملات متعددی به اهداف اسرائیل و ایالات متحده توسط شبه‌نظامیان نیابتی خود در سراسر منطقه در لبنان، سوریه، یمن و عراق حمایت کرده است.

دیپلمات ها و تحلیلگران می‌گویند رهبران روحانی جمهوری اسلامی خواهان یک جنگ همه جانبه با اسرائیل یا ایالات متحده نیستند که ممکن است تسلط آنها بر قدرت را به خطر بیندازند و ترجیح می‌دهند به استفاده از نیروهای نیابتی خود برای حملات تاکتیکی علیه «دشمنان» خود ادامه دهند.

ایالات متحده در پیامی روشن هر گونه دخالت در حمله منتسب به اسرائیل در دمشق را رد کرد و تاکید کرد که حتی از آن مطلع نبود. با این حال، دولت بایدن هشدار داد در صورت حمله به منافع آمریکا قاطعانه پاسخ خواهد داد.

حزب‌الله و همچنین متحدش حزب شیعه امل و گروه‌های فلسطینی مستقر در لبنان، از ۱۶مهر سال گذشته با در سراسر مرز با اسرائیل تبادل آتش کرده‌اند.

نصرالله روز جمعه گفت که گروهش تسلیحات و نیروهایی دارد که هنوز علیه اسرائیل از آنها استفاده نکرده است.

ایالات متحده ۲۷ سال پیش حزب‌الله لبنان را در فهرست سازمان‌های تروریستی طبقه بندی کرد. وزارت خارجه ایالات متحده در سال ۲۰۱۰، حزب الله را به عنوان تواناترین گروه تروریستی از نظر فنی در جهان و تهدید امنیتی برای ایالات متحده توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG