لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۳۷

هند به شهروندان خود در مورد سفر به ایران و اسرائیل هشدار داد


کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق که مورد حمله منتسب به اسرائیل قرار گرفت.
کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق که مورد حمله منتسب به اسرائیل قرار گرفت.

در میانه نگرانی‌های جهانی از احتمال حمله قریب‌الوقوع جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، وزارت امور خارجه هند روز جمعه، ۲۴ فروردین، در هشداری به شهروندان هند توصیه کرد فعلا به ایران یا اسرائیل سفر نکنند.

این وزارتخانه همچنین از کلیه شهروندان هندی که در حال حاضر در ایران یا اسرائیل اقامت دارند خواسته است ضمن تماس با سفارت هند در این کشورها در مورد ایمنی خود نهایت احتیاط را رعایت کنند و تردد را به حداقل برسانند.

پیشتر ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، کانادا و استرالیا هشدار سفر به اسرائیل، کرانه باختری، ایران و لبنان صادر کرده‌اند.

ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۳ فروردین، اعلام کرده بود که همزمان با تهدیدهای جمهوری اسلامی برای حمله تلافی جویانه به اسرائیل، از کارمندان خود در این کشور و اعضای خانواده آنها خواسته است تا از سفرهای شخصی به خارج از مناطق تل آویو (از جمله هرتزلیا، نتانیا و نیز یهودا)، اورشلیم و بئرشبع خودداری کنند.

وزارت خارجه فرانسه هم روز جمعه ۲۴ فروردین، به اتباع این کشور توصیه کرد که همزمان با تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه دشمن منطقه‌ای خود اسرائیل، از سفر به ایران، لبنان، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی خودداری کنند.

این وزاتخانه در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: اعضای خانواده های دیپلمات‌های مقیم ایران به فرانسه باز خواهند گشت و کارمندان دولت فرانسه از انجام هرگونه مأموریتی در ایران، لبنان، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی منع شده‌اند.

در جریان حمله منتسب به اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق در روز ۱۳ فروردین، شش تن از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند. از آن هنگام، رهبر و سایر مقامات جمهوری اسلامی اقدام به تهدید در مورد حمله تلافی جویانه به اسرائیل کرده اند.

همزمان، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده از جمهوری اسلامی ایران خواسته است از موضع خود عقب‌نشینی کند و از طریق کشورهای مختلف به تهران پیام داده است که افزایش تنش به نفع هیچ کشوری، از جمله خود ایران، نیست.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز پنجشنبه ۲۳ فروردین گفت این پیام‌ها از طریق تماس‌های تلفنی بلینکن با وزیران خارجه چین، عربستان سعودی و ترکیه طی ۲۴ ساعت گذشته به تهران داده شد.

سخنگوی کاخ سفید نیز، با تاکید بر این که آمریکا نمی‌خواهد درگیری‌ها در منطقه گسترش یابد، گفت «ما به ایران هشدار دادیم که از این حمله به عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش بیشتر در منطقه یا حمله به تأسیسات یا پرسنل آمریکا استفاده نکند.»

کارین ژان پیر که در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود با خبرنگاران صحبت می کرد، افزود «ما موضعمان را خیلی واضح به ایران منتقل کردیم. ما شفاف گفته‌ایم که از امنیت اسرائیل پشتیبانی می‌کنیم. تغییری در موضع ما ایجاد نشده است.»

XS
SM
MD
LG