لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۵۷

رویترز به نقل از منابع آگاه: جمهوری اسلامی به آمریکا اطمینان داده پاسخش به اسرائیل «محدود» خواهد بود


حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - آرشیو
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - آرشیو

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مقامات حکومت ایران به ایالات متحده قول داده‌اند «حمله تلافی‌جویانه» به اسرائیل به گونه‌ای باشد که باعث افزایش تنش نشود. جمهوری اسلامی حمله ده روز پیش به کنسولگری خود در دمشق را به اسرائیل نسبت می‌دهد.

این منابع به رویترز گفته‌اند که پیام تهران به واشنگتن توسط حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و در جریان سفر روز یکشنبه او به کشور عمان، که به‌طور سنتی در چند دهه اخیر به عنوان یک واسطه بین تهران و واشنگتن عمل کرده، ابلاغ شده است.

نشریه خبری تحلیلی اینترنتی «اکسیوس» نیز در گزارشی در همین ارتباط نوشته است امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی که روز پنجشنبه با آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان داشت، به او گفته که اقدام جمهوری اسلامی «متناسب» و «محدود» خواهد بود.

همزمان، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده از جمهوری اسلامی ایران خواسته است از موضع خود عقب‌نشینی کند و از طریق کشورهای مختلف به تهران پیام داده است که افزایش تنش به نفع هیچ کشوری، از جمله خود ایران، نیست.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز پنجشنبه ۲۳ فروردین گفت این پیام‌ها از طریق تماس‌های تلفنی بلینکن با وزیران خارجه چین، عربستان سعودی و ترکیه طی ۲۴ ساعت گذشته به تهران داده شد.

سخنگوی کاخ سفید نیز، با تاکید بر این که آمریکا نمی‌خواهد درگیری‌ها در منطقه گسترش یابد، گفت «ما به ایران هشدار دادیم که از این حمله به عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش بیشتر در منطقه یا حمله به تأسیسات یا پرسنل آمریکا استفاده نکند.»

کارین ژان پیر که در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود با خبرنگاران صحبت می کرد، افزود «ما موضعمان را خیلی واضح به ایران منتقل کردیم. ما شفاف گفته‌ایم که از امنیت اسرائیل پشتیبانی می‌کنیم. تغییری در موضع ما ایجاد نشده است.»

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه بدون اشاره به جزئیات، اعلام کرد امیرعبداللهیان با وزیران خارجه ⁧عربستان سعودی⁩، ⁧قطر⁩، ⁧امارات⁩ عربی متحده و ⁧عراق⁩ تلفنی گفت‌وگو کرده است. برخی منابع گفتند وزیران امور خارجه این چهار کشور عربی، پیام ایالات متحده را به جمهوری اسلامی منتقل کرده و نسبت به تنش‌افزایی حکومت ایران هشدار داده‌اند.

همزمان مقامات اسرائیل نیز اعلام کردند که برای هرگونه حمله مستقیم احتمالی به اسرائیل از خاک ایران آماده هستند و در صورت رخداد این حمله، با حمله مستقیم به ایران، این اقدام جمهوری اسلامی را تلافی خواهند کرد.

در ایران هم رهبر جمهوری اسلامی که یک روز پس از حمله ۱۳ فروردین که به اسرائیل نسبت می دهد گفته بود اسرائیل را «پشیمان خواهیم کرد»، روز چهارشنبه ۲۲ فروردین با تغییر لحنی آشکار، آن حمله را «اشتباه» دانست و گفت «اسرائیل باید تنبیه شود و تنبیه خواهد شد.»

XS
SM
MD
LG