لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۸:۳۷

آمریکا از طریق چند کشور به جمهوری اسلامی هشدار داده افزایش تنش به نفع هیچکس نیست


متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده - آرشیو
متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده - آرشیو

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده از جمهوری اسلامی خواسته است از موضع خود عقب‌نشینی کند و از طریق کشورهای مختلف به تهران پیام داده است که افزایش تنش به نفع هیچ کشوری از جمله خود ایران نیست.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز پنجشنبه ۲۳ فروردین گفت این پیام‌ها از طریق تماس‌های تلفنی بلینکن با وزیران امور خارجه چین، عربستان سعودی و ترکیه طی ۲۴ ساعت گذشته به تهران داده شد.

همین پیام در سطوح پایین‌تر نیز به کشورهای دیگر داده شده است.

به دنبال حمله هوایی ۱۳ فروردین به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق پایتخت سوریه که منجر به کشته شدن دست‌کم شش تن از فرماندهان سپاه پاسداران شد، تهران تهدید به اقدام تلافی‌جویانه کرده است.

حکومت ایران اسرائیل را مسئول این حمله دانسته است، اما اسرائیل آن را نه تایید و نه رد کرده است. اسرائیل معمولا در مورد عملیات خود علیه جمهوری اسلامی یا عوامل مرتبط با آن در منطقه به‌طور رسمی اظهارنظر نمی‌کند.

در این میان، تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش تنش در خاورمیانه و جلوگیری از گسترش جنگ غزه به دیگر نقاط منطقه، با شدت بیشتری در جریان است. از جمله از سوی بریتانیا، از حمیان آمریکا و اسرائیل که با ایران در ارتباط است.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، نوشته است با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، تماس گرفته و گفته نباید حاکمان ایران خاورمیانه را به درگیری گسترده‌تری بکشانند.

کامرون احتمال آغاز ناخواسته درگیری از سوی یکی از طرفین را محتمل دانسته و توصیه کرده است که جمهوری اسلامی در جهت مخالف، یعنی کاهش تنش، گام بردارد.

وزیر امور خارجه آلمان نیز یکی دیگر از مقام‌های کشوهای اروپایی است که با همتای خود در ایران در این ارتباط گفت‌وگو کرده است. اما، روسیه که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارد، صرفا در مورد سفر به خاورمیانه هشدار داده است.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید دولت جو بایدن هنوز نگران احتمال افزایش تنش در منطقه به‌خصوص پس از تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه اسراییل است.

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسراییل، روز پنجشنبه در تل‌آویو گفت، «حمله از خاک ایران مدرک روشنی خواهد بود که ایران می‌خواهد تنش در خاورمیانه را افزایش دهد و دیگر در پس نیابتی ها پنهان نشود.»

همزمان در روز پنجشنبه، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در پیامی در ایکس نوشت که اگر شورای امنیت این نهاد بین‌المللی حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرده بود، اکنون نیازی به تلافی نبود.

سخنگوی کاخ سفید در همین ارتباط گفت آمریکا نمی‌خواهد درگیری‌ها در منطقه گسترش یابد و گفت، ما به ایران هشدار دادیم که از این حمله به عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش بیشتر در منطقه یا حمله به تأسیسات یا پرسنل آمریکا استفاده نکند.

کارین ژان پییر در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود در واشنگتن، ضمن اعلام این خبر، گفت که قصد ندارد وارد جزئیات موضوع شود، اما در ادامه تاکید کرد که ایالات متحده این موضع خود را «بسیار واضح» ابلاغ کرده است.

  • 16x9 Image

    گیتا آرین

    خبرنگار ارشد بخش فارسی صدای آمریکا، عمدتا ً متمرکز بر خبرهای مربوط به حوزه سیاست خارجی او حرفه خبرنگاری را از سال ۱۳۶۶ با کار در رادیو شروع کرد و در سال ۱۳۸۳ به صدای آمریکا پیوست.

XS
SM
MD
LG