لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۴۲

کشتی آزاد ایران با پنج طلا، سه برنز و ‌۱۹۰ امتیاز قهرمان ۲۰۲۴ آسیا شد


 قهرمانی کشتی آزاد ایران با پنج طلا، سه برنز، دو پنجمی و ‌با ۱۹۰ امتیاز قدر آسیا
قهرمانی کشتی آزاد ایران با پنج طلا، سه برنز، دو پنجمی و ‌با ۱۹۰ امتیاز قدر آسیا

تیم ملی کشتی آزاد ایران با پنج مدال طلای رحمان عموزاد خلیلی در وزن ۶۵، امیرمحمد یزدانی در وزن ۷۰، محمد نخودی در وزن ۷۹، امیرحسین فیروزپور در وزن ۹۲ و امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلوگرم ، سه نشان برنز حسین ابوذری در وزن ۷۴، هادی وفایی پور در ۸۶ و محمدحسین محمدیان در ۹۷ کیلوگرم و دو مقام پنجمی ابراهیم خواری و رضا اطری در اوزان ۵۷ و ۶۱ کیلوگرم با ‌۱۹۰ امتیاز قهرمان مسابقات کشتی آزاد قهرمانی ۲۰۲۴ آسیا در بیشکک قرقیزستان شد.

نیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابتهای قهرمانی آسیا ۲۰۲۴
نیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابتهای قهرمانی آسیا ۲۰۲۴

امیرحسین زارع، پرتوان به مانند همیشه

امیرحسین زارع، نماینده ۱۲۵ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران
امیرحسین زارع، نماینده ۱۲۵ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم امیرحسین زارع، قهرمان سنگین وزن جهان با کسب سه پیروزی پیاپی پنجمین مدال طلای ایران را بدست آورد. زارع دارنده دو مدال طلا و یک برنز جهان پس از استراحت در دور نخست، به ترتیب کومار آنیروده از هند، شامیل شریپوف از بحرین و‌ آیال لازاریف از قرقیزستان را شکست داد و مدال طلای آسیا را نیز به کارنامه خود افزود. پس از زارع، آیال لازاریف ۳۸ ساله از قرقیزستان به نقره رسید، شامیل شریپوف از بحرین و بوهیردون از چین هم برنز گرفتند.

امیر حسین فیروزپور ، نویدبخش

امیرحسین فیروزپور، نماینده ۹۲ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران
امیرحسین فیروزپور، نماینده ۹۲ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران

در وزن ۹۲ کیلوگرم امیرحسین فیروزپور، دارنده مدال‌های طلای جوانان و امیدهای جهان و طلای بزرگسالان آسیا، با گذشتن از سد ساتوشی میورا از ژاپن، سوهه گانگ از چین، ماگومد شاریپوف کشتی گیر روسی الاصل بحرین و دارنده مدال برنز آسیا ۲۰۲۳ به فینال رسید. فیروزپور با برتری برابر شرزود پویونوف از ازبکستان چهارمین مدال طلای کشتی آزاد ایران در آسیا را بر گردن آویخت. پس از فیروز پور، شرزود پویونوف از ازبکستان نقره گرفت، ماگومد شریپوف از بحرین و باتزول دامجین از مغولستان به مدال برنز رسیدند.

در ۸۶ کیلوگرم، رقیب حسن یزدانی و کامران قاسم‌پور برای پوشیدن دو‌بنده المپیک‌، هادی وفایی پور به برنز قناعت کرد.

هادی وفایی پور، نماینده ۸۶ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران
هادی وفایی پور، نماینده ۸۶ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران

وفایی پور که مدال طلای کشتی پهلوانی ۲۰۲۳ جهان را در کارنامه دارد، در دور نخست با پیروزی بر ووتی هنگ از کامبوج شروع امیدوارکننده ای داشت. ولی او در دومین مبارزه، در برابر عظمت دولتبیکوف دارنده ۲ مدال برنز جهان و ۲ طلای آسیا از قزاقستان شکست خورد و‌ به دیدار رده‌بندی رفت. هادی وفایی پور با برتری مقابل پیلونگ لی از چین صاحب مدال برنز آسیا شد. دیگر مدال برنز این وزن از آن تاتسویا شیرای از ژاپن شد. عظمت دولتبیکوف قزاق که در میادین مختلف در برابر حسن یزدانی تسلیم شده بود در غیاب یزدانی به مدال طلا دست یافت و جاوریل شاپیف، ازبکستان نقره گرفت.

هادی وفایی پور و حسن یزدانی
هادی وفایی پور و حسن یزدانی

با این نتیجه هادی وفایی پور ، که پیشتر برای دیود تیلور آمریکایی قهرمان ۸۶ کیلوگرم جهان و المپیک و به نوعی برای حسن یزدانی رجزخوانی کرده بود، با ناکامی در کسب عنوان قهرمانی و طبق مقررات چرخه انتخابی تیم ملی، از جمع مدعیان این وزن کنار رفت. هم اینک، از کامران قاسم پور به عنوان مدعی جدی و‌ رقیب حسن یزدانی برای تصاحب پیراهن تیم ملی در وزن ۸۶ کیلوگرم المپیک نام میبرند.

دارنده مدال نقره جهان ، بی نصیب از مدال آسیا

رضا اطری نماینده ۶۱ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران
رضا اطری نماینده ۶۱ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران

در ۶۱ کیلوگرم، رضا اطری دارنده مدال نقره جهان از کسب مدال بازماند. اطری که در یک وزن پایینتر در ۵۷ کیلوگرم در سال ۲۰۱۹ قهرما آسیا شده در دور نخست مسابقات کشتی آزاد قهرمانی ۲۰۲۴ آسیا در بیشکک قرقیزستان با پیروزی بر کایسی تانابه از ژاپن و شریف اف از تاجیکستان راهی نیمه نهایی شد. اطری اما در این مرحله برابر ژوماشبک اولو دارنده مدال برنز جهان از قرقیزستان تن به شکست داد. و در دیدار رده بندی هم مقابل کام چول ری از کره شمالی شکست خورد و از رسیدن به مدال برنز بازماند. در این وزن، تایربک ژوماشبک اولو ، قرقیزستان طلا گرفت. آسیل آیتاکین، از قزاقستان به مدال نقره رسید. کوم چول ری کره شمالی انخبولد انختبات از مغولستان به مدال برنز دست یافتند.

حسین ابوذری، نماینده ۷۴ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران
حسین ابوذری، نماینده ۷۴ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران

در ۷۴ کیلوگرم، حسین ابوذری به مدال برنز قناعت کرد. ابوذری با پیروزی مقابل اوتاخانوف از ازبکستان و یونگ نام سو از کره شمالی راهی نیمه نهایی شد. ولی با شکست از کوتا تاکاهاشی دارنده مدال برنز امیدهای جهان ۲۰۲۲ از ژاپن به دیدار رده بندی رفت. ابوذری با برتری بر تالگات از قزاقستان صاحب مدال برنز آسیا شد. دیگر مدال برنز این وزن به سانگهو هان کره جنوبی‌ رسید . طلا از آن کوتا تاکاهاشی از ژاپن شد ویکتور راسادین از تاجیکستان، نقره گرفت.

رحمان عموزاد خلیلی، درخشان با طعم انتقام

رحمان عموزاد، نماینده ۶۵ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران
رحمان عموزاد، نماینده ۶۵ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران

در وزن ۶۵ کیلوگرم رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ در بیشکک قرقیزستان، رحمان عموزاد خلیلی دارنده مدال طلای جهان و دو طلای آسیا برای رسیدن به فینال، ژولدوشبیکوف‌ دارنده مدال‌های طلای امیدهای جهان ۲۰۱۹ و طلای بزرگسالان آسیا ۲۰۲۰ از قرقیزستان، سئون یو هو از کره جنوبی و عباس رحمان اف از ازبکستان به مغلوب کرد و راهی فینال شد. عموزاد با گرفتن انتقام از تولگا تومور اوچیر دارنده مدال برنز جهان ۲۰۲۱ و طلای بازیهای آسیایی ۲۰۲۳ از مغولستان برای سومین بار صاحب مدال طلای آسیا شد.عموزاد سال گذشته و در فینال بازیهای آسیایی هانگژو مقابل این کشتی گیر مغول ۱۱ بر یک شکست خورده بود. در این دوره، تولگا تومور اوچیر پس از عموزاد، نقره گرفت، و‌ ژولبوک اولدوشبیکوف از قرقیزستان و ماسانوسوکه اونو از ژاپن به مدال برنز رسیدند.

امیرمحمد یزدانی، اولین طلای آسیا

امیرمحمد یزدانی، نماینده ۷۰ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران
امیرمحمد یزدانی، نماینده ۷۰ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران

در ۷۰ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی دارنده دو مدال نقره جهان، برای رسیدن به نخستین طلای آسیایی اش، عثمان اف دارنده مدال برنز جهان ۲۰۲۱ از قرقیزستان، مصطفی احمداف از تاجیکستان و‌ یوشینوسوکه آئویاگی از ژاپن را شکست داد و دومین مدال طلای ایران در این رقابت ها را از آن خود کرد. پس از امیرمحمد یزدانی، یوشینوسوکه آئویاگی از ژاپن نقره گرفت. آبهیمانیو از هند و علی بک عثمان اف از قرقیزستان هم به برنز رسیدند.

محمد نخودی، نماینده ۷۹ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران
محمد نخودی، نماینده ۷۹ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران

در ۷۹ کیلوگرم محمد نخودی دارنده دو مدال نقره و یک برنز جهان با پیروزی برابر سیف الدین اف، کشتی‌گیر روسی الاصل از بحرین، ماگومت اولویف از تاجیکستان و‌ بیامبادورج انخبایار از مغولستان به سومین مدال طلای ایران رسید. مدال نقره از آن انخبایار بیامبادورج مغولستان شد و دو مدال برنز به خیدیر سیف الدین اف بحرین و آسومیدین خاسانوف از ازبکستان رسید.

محمد حسین محمدیان، نماینده ۹۷ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران
محمد حسین محمدیان، نماینده ۹۷ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران

در وزن ۹۷ کیلوگرم، محمدحسین محمدیان، دارنده مدال برنز جهان در ۲۰۱۴ و دو طلای آسیا، پس از پیروزی مقابل اولزیسایخان از مغولستان، در نیمه نهایی مقابل احمد تاج الدین اف کشتی گیر روسی الاصل بحرین و دارنده مدال طلای جهان ۲۰۲۳ شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. محمدیان با برتری مقابل هیبیکی ایتو از ژاپن به مدال برنز آسیا دست یافت. دیگر مدال برنز ۹۷ کیلوگرم به ویکی از هند رسید. مدال طلا از آن احمد تاج الدین اف از بحرین و نقره از آن رضابک آیتموخان از قزاقستان شد.

ابراهیم خواری، نماینده ۵۷ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران
ابراهیم خواری، نماینده ۵۷ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران

در وزن ۵۷ کیلوگرم، ابراهیم خواری با شکست مقابل اودیت دارنده مدال طلای جوانان آسیا ۲۰۲۳ از هند راهی گروه بازنده ها شد و پس از برتری بر عثمانبکوف از قرقیزستان، در دیدار رده بندی کشتی آزاد قهرمانی آسیا، مقابل کام هیون کیم از کره‌شمالی نیز شکست خورد و از رسیدن به مدال برنز بازماند. در این وزن، مدال طلا به کنتو یومی از ژاپن ‌رسید، اودیت هندی نقره گرفت، میرامبک کارتابای از قزاقستان و کوم هیوک کیم از کره شمالی به مدال برنز رسیدند.

در رده‌بندی تیمی پس از تیم‌ ایران که با ۱۹۰ امتیاز قهرمان آسیا شد، تیم ژاپن با ۱۳۰ امتیاز، قرقیزستان میزبان با ۱۲۱ امتیاز، قزاقستان با ۱۱۸ امتیاز و مغولستان با ۹۲ امتیاز به ترتیب دوم‌تا پنجم شدند.

تیم ملی کشتی آزاد ایران در حالی به عنوان قهرمانی آسیا رسید که دو روز پیش از آغاز این رقابتها ، احسان لشگری پس از مدت کوتاهی همکاری با محسن کاوه از مربیگری تیم ملی کناره گیری کرد. غیبت دارنده مدال های برنز جهان و المپیک در دو اردوی پیشین تیم ملی با انتقادهایی همراه شده بود. ایران، سال گذشته با هدایت پژمان درستکار به عنوان سومی آسیا رسید.

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG