لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۴۳

اسرائیل در صورت آتش‌بس اجازه بازگشت ۱۵۰ هزار فلسطینی به شمال غزه را می‌دهد


آرشیو
آرشیو

دو مقام اسرائیلی آگاه از مذاکرات قاهره روز چهارشنبه ۲۲ فروردین، به رویترز گفتند که بر اساس پیشنهاد آمریکا برای آتش بس، اسرائیل اجازه خواهد داد تا ۱۵۰ هزار فلسطینی به شمال غزه بازگردند.

به گفته این دو مقام که این خبرگزاری به نام آنها اشاره نکرد، بر اساس طرح آمریکا، حماس نیز باید فهرستی از گروگان‌ها شامل زنان، افراد سالخورده و بیمار را که زنده‌ و همچنان در اختیار این گروه شبه‌نظامی هستند، ارائه دهد.

در همین حال، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز چهارشنبه به نقل از یک مقام اسرائیلی و یک منبع آگاه از مذاکرات قاهره نوشت: حماس اعلام کرده است که در حال حاضر قادر به شناسایی و ردیابی ۴۰ گروگان اسرائیلی مورد نیاز برای انجام مرحله اول توافق آتش‌بس نیست.

به نوشته سی‌ان‌ان، این موضوع باعث افزایش نگرانی از آن شده است که امکان دارد این تعداد از گروگان‌های اسرائیلی کشته شده باشند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از اظهار نظر درباره گزارش خبرگزاری رویترز خودداری کرد.

حماس روز سه‌شنبه گفته بود که پیشنهاد اخیر میانجی‌های مصر و قطر خواسته‌های آن گروه را برآورده نمی‌کند؛ اما پیش از دادن پاسخ نهایی، آن را بیشتر بررسی خواهد کرد.

با این همه، وب‌سایت «تایمز اسرائیل» روز چهارشنبه ۲۲ قروردین، خبر داد که این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی، طرح ایالات متحده را رد کرده است.

به نوشته رویترز، دو مقام آگاه اسرائیلی گفتند که بر اساس ارزیابی این کشور، حماس هنوز نمی‌خواهد به توافقی دست یابد.

با گذشت هفت ماه از جنگ، حماس خواستار پایان حمله نظامی اسرائیل، خروج نیروهای آن کشور از غزه و اجازه بازگشت فلسطینیان آواره به خانه و کاشانه‌شان است.

در این حال، هدف فوری اسرائیل، آزادسازی اشخاصی است که از زمان حمله ۱۵ مهر سال گذشته شبه‌نظامیان حماس در گروگان‌ آن گروه هستند. در این حمله، دست‌کم ۱۲۰۰ کشته شدند که اکثر آنها، غیر نظامی بودند.

شبه‌نظامیان همچنین بیش از ۲۳۰ تن را به گروگان گرفتند که در میان آنها، کودکان خردسال و سالمندان وجود دارند. در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای بین اسرائیل و حماس در سال گذشته، حدود یکصد تن از گروگان‌ها با شماری از زندانیان فلسطینی مبادله شدند.

به نوشته رویترز، اسرائیل گفته است تا زمانی که حماس دیگر غزه را کنترل نکند یا اسرائیل را تهدید نظامی نکند، به جنگ پایان نخواهد داد.

در همین حال، به گفته وزارت بهداشت غزه، بیش از ۳۳ هزار فلسطینی از زمان آغاز تهاجم اسرائیل کشته، بیشتر جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری نوار غزه آواره، و بسیاری از مناطق ویران شده‌اند.

اسرائیل بارها تاکید کرده است که حماس از غیر نظامیان به عنوان سپر انمسانی استفاده می کند و در عین حال، از مراکز غیر نظامی مانند بیمارستان‌ها و مدارس به عنوان مراکزی برای عملیات نظامی بهره می‌گیرد.

رویترز اشاره کرد که اسرائیل این هفته پس از ماه‌ها درگیری، شمار نیروهای زمینی خود در جنوب غزه را کاهش داد ، اما همچنان می‌گوید که قصد دارد به رفح – در مرز جنوبی غزه با مصر، که بیش از نیمی از مردم غزه در آن پناه گرفته‌اند – حمله کند.

این خبرگزاری با اشاره به سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مبنی بر‌این‌که نیروهای اسرائیلی پیش از آن‌که گردان‌های باقی مانده حماس را در رفح تعقیب کنند، غیرنظامیان را از آنجا تخلیه خواهند کرد، افزود اما این وعده کمک چندانی به آرام کردن افکار عمومی بین‌المللی نکرده است.

XS
SM
MD
LG