لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۳۹

جاده‌های مرگبار؛ ۵۱۰ کشته در هفته نخست سفرهای نوروزی


تصادف جاده‌ای - آرشیو
تصادف جاده‌ای - آرشیو

مقامات انتظامی جمهوری اسلامی از کشته شدن «۵۱۰ نفر» طی هفته نخست سفرهای نوروزی با وجود کاهش ترددهای جاده‌ای خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «تسنیم» نزدیک به نهادهای امنیتی حکومت ایران، تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور جمهوری اسلامی اعلام کرد که تا امروز (۸ صبح هفتم فروردین ماه) ۵۱۰ نفر از ایرانیان بر اثر تصادفات جاده‌ای، جان خود را از دست داده‌اند.

بنا بر ادعای او، در این بازه زمانی، بالغ بر «۳۱۰ میلیون تردد» در سطح کشور انجام شده که نسبت به سال گذشته «۵ درصد» کاهش داشته است.

این آمار، در حالی است که هادی هاشمی، رئیس پیشین پلیس راه ایران، دی ماه ۱۴۰۰ به وب‌سایت خبری «جامعه۲۴» گفته بود که با وجود دست بردن در آمار، «باز هم تلفات بالا است. در آمار‌های ترافیکی با تقسیم‌بندی تلفات رانندگی به حوادث ترافیکی نوع یک و دو و بند‌های جدید، سعی کردند بسیاری از مرگ‌ها را جزو تلفات رانندگی حساب نکنند تا بلکه آمار پایین بیاید، ولی این اتفاق هم رخ نداد.»

در اغلب جاده‌های کشور به‌دلیل کم کاری مسئولان دولتی برای تامین راه‌های مناسب، عدم توجه دستگاه‌های نظارتی بر تولیدات داخلی و کوتاهی نهادهای انتظامی در اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی یا اشتباهات رانندگان سالانه دست كم ۱۷ هزار نفر کشته می‌شوند.

به گفته تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور جمهوری اسلامی، بیش از «۸۷ هزار نفر» از دستگاه‌های مختلف در «طرح نوروزی» ۱۴۰۳ شرکت کرده‌اند و استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان «بیشترین فراوانی تصادفات» را در این مدت داشته‌اند.

از سوی دیگر، با دستکاری‌های صورت گرفته در قوانین و معیارهای آماری از سوی نهادهای حکومتی، مرگ‌های ۳۰ روز پس از وقوع حادثه، پرت شدن خودرو داخل آب یا خروج وسیله نقلیه از حریم ۲/۵ متری جاده جزو همین آمار رسمی اعلام تلفات رانندگی محاسبه نمی‌شوند و این نمایانگر گستردگی سطح فاجعه‌ انسانی در این حوزه است.

XS
SM
MD
LG