لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۴۰

مخالفت با مرخصی درمانی عزیز قاسم‌زاده؛ معلمان همچنان تحت فشار هستند


عزیز قاسم‌زاده، خواننده و معلم زندانی در رشت. آرشیو
عزیز قاسم‌زاده، خواننده و معلم زندانی در رشت. آرشیو

فشار نهادهای امنیتی به فعالان صنفی فرهنگیان ادامه دارد و نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی با اقداماتی از جمله احضار معلمان، استفاده از پابند الکترونیک و فشار و ایجاد محدودیت در زندان سعی در کنترل فعالیت‌های صنفی فرهنگیان را دارند.

در همین ارتباط، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران روز پنجشنبه ۱۶ فروردین، خبر داد که علی‌رغم پایان مدت محکومیت عزیز قاسم‌زاده، خواننده و معلم زندانی در رشت، او مجبور به بازگشت به زندان شده است.

بر اساس این گزارش، آقای قاسم‌زاده که یک سال زندان او به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در هفنم فروردین به پایان رسید و در صورت اعمال قانون تجمیع و احتساب ایام بازداشت موقت، باید روز ۱۷ اسفند سال گذشته از زندان آزاد می شد، به رغم پیگیری های مکرر خانواده و وکلایش، این قانون درباره او اعمال نشده است.

شورا افزود: با وجود این که نگهداری عزیز قاسم‌زاده بعد از این تاریخ در زندان غیر قانونی است، او باید روز پنجشنبه ۱۶ فروردین به زندان می گشت.

این در شرایطی است که پس از انجام آزمایش های جدید در سال جدید، احتمال وجود ضایعات بدخیم در پروستات این فعال صنفی زندانی محتمل است و او باید بلافاصله برای ادامه درمان اقدام کند اما دادستانی و دادیار ناظر بر زندان لاکان رضت با مرخصی درمانی اش مخالفت کردند.

در همین حال، کانال صنفی معلمان ایران نیز در گزارشی نوشت که با آغاز سال ۱۴۰۳ و پایان تعطیلات نوروز، جمهوری اسلامی روند سرکوب معلمان را از سر گرفته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در روزهای ابتدایی سال جاری، محمد صادقی، معلم بازنشسته و فعال صنفی فرهنگیان استان مرکزی، روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین، جهت اجرای حکم یک سال تعزیری به زندان اراک منتقل شد.

کانال صنفی معلمان ایران نوشت که آقای صادقی پیش از این در شعبه‌ دوم دادگاه انقلاب اسلامی اراک، بابت اتهام «اجتماع و تبانی» به سه سال و هفت ماه زندان و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به یک‌سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

همچنین در نخستین روز پس از تعطیلات نوروزی، کوکب بداغی پگاه، از فعالان صنفی معلمان در ایذه و استان خوزستان، به هیات رسیدگی به تخلفات اداری احضار شد.

بنا بر گزارش‌ها، خانم بداغی پیش‌تر در مرداد سال قبل نیز توسط هیات تخلفات اداری استان خوزستان به یک ماه انفصال از خدمت محکوم شده بود.

محمود بهشتی لنگرودی، از فعالان باسابقه‌ جنبش صنفی معلمان، نیز که سال‌ها در زندان بود، روز ۱۴ فروردین به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» به استناد پست‌های اینستاگرامی و شکایت اطلاعات سپاه توسط شعبه‌ ۱۰۱ دادگاه انقلاب اسلامی لنگرود به ۲ میلیون تومان جریمه‌ی نقدی محکوم شد.

در همین حال، روز پنجشنبه ۱۵ فروردین، نیز پیروز نامی، سیامک صادقی چهرازی و علی کروشاتی، فعالان صنفی معلمان در استان خوزستان، به دادگاه انقلاب اسلامی اهواز احضار شدند.

کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرد که این فعالان صنفی معلمان از سال ۱۴۰۰ تاکنون در چندین نوبت با پرونده سازی های اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و هر بار با پرونده جدید قضایی مواجه شده‌اند.

روند برخوردهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی با معلمان و فعالان صنفی آنان از سال گذشته تاکنون شدت گرفته است. این برخوردها انتقاد اتحادیه های کارگران و معلمان در جهان را به دنبال داشته است.

XS
SM
MD
LG