لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۱۹

نتانیاهو: اسرائیل برای سناریوهای دیگر در «مناطقی غیر از غزه» آماده می‌شود


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه ۲۳ فروردین و همزمان با تشدید تهدیدهای حکومت ایران و افزایش احتمال گسترش درگیری در منطقه، تاکید کرد که اسرائیل به جنگ در غزه ادامه می‌دهد، اما همزمان در حال آماده شدن برای سناریوهایی در مناطق دیگر است.

نتانیاهو پس از بازدید از پایگاه هوایی «تل نوف» در جنوب اسرائیل در سخنانی گفت: «هرکس به ما آسیب برساند، ما هم به آنها آسیب می‌رسانیم. ما آماده‌ایم که تمام نیازهای امنیتی اسرائیل را، چه دفاعی باشد و چه تهاجمی، برآورده کنیم.»

اسرائیل برای حملات تلافی‌جویانه احتمالی جمهوری اسلامی آماده استَ. حکومت ایران تهدید کرده که برای حمله منتسب به اسرائیل در روز سیزدهم فروردین به کنسولگری‌اش در دمشق، که بر اثر آن شماری از فرماندهان نظامی سپاه پاسداران کشته شدند، انتقام خواهد گرفت. خامنه‌ای روز چهارشنبه گفت اسرائیل برای این حمله «باید مجازات شود و مجازات خواهد شد.»

مقامات اسرائیلی می‌گویند برای هرگونه حمله مستقیم احتمالی به اسرائیل از خاک ایران آماده هستند و در صورت رخداد این حمله، با حمله مستقیم به ایران، این اقدام جمهوری اسلامی را تلافی خواهند کرد.

در همین حال جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد که حمایت ایالات متحده از اسرائیل در برابر تهدیدهای ایران، آهنین است. او با اشاره به تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل گفت: «آنها تهدید می‌کنند که حمله قابل توجهی علیه اسرائیل انجام می‌دهند. همانطور که به بنیامین نتانیاهو گفتم، تعهد ما به امنیت اسرائیل در برابر این تهدیدات از سوی ایران و نیروهای نیابتی‌اش، آهنین است.»

نتانیاهو اظهارات خود را در حالی بیان کرد که سربازان و جت‌های جنگنده ارتش اسرائیل در شبانه روز عملیاتی را در مرکز غزه با هدف از بین بردن زیرساخت‌های گروه‌های مسلح فلسطینی آغاز کردند.

ارتش اسرائیل همچنین از «عملیات هدفمند» علیه حماس در حومه نصیرات واقع در مرکز غزه خبر داد.

به گزارش تایمز اسرائیل، نیروی زمینی ارتش اسرائیل در جریان جنگ جاری هنوز عملیاتی در این منطقه انجام نداده است.

بر اساس این گزارش، پیش از مانور نیروهای تیپ زرهی لشکر ۱۶۲، تیپ پیاده «نهال»، و سایر واحدها در منطقه، نیروی هوایی اسرائیل و هنگ توپخانه ۲۱۵ حملاتی علیه ده‌ها هدف مرتبط با حماس از جمله تونل‌های این گروه انجام دادند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده این حملات در پی دستیابی به اطلاعاتی مبنی بر «حضور زیرساخت‌های تروریستی و بسیاری از تروریست‌ها در منطقه» انجام شده است.

پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ تن و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه اسلام‌گرای تحت حمایت جمهوری اسلامی و آزادی گروگان‌ها آغاز کرد.

مقامات حماس از آن زمان چندین بار تاکید کرده‌اند در صورت توان حمله‌ای مشابه را بارها تکرار خواهند کرد.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG