لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۴۵

رویترز: ونزوئلا به ایران بدهکار است؛ تهران و کاراکاس به‌دنبال «اتحاد نفتی» هستند


دیدار مادورو و رئیسی در ونزوئلا. آرشیو
دیدار مادورو و رئیسی در ونزوئلا. آرشیو

در حالی که تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا در فروردین ۱۴۰۳ دوباره اجرایی خواهد شد، ائتلاف آن کشور با حکومت ایران برای سرپا نگه‌داشتن بخش انرژی حیاتی خواهد بود.

به گزارش رویترز، جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در تلاشند تا یک اتحاد نفتی را که در سال گذشته میلادی پس از عقب افتادن ونزوئلا در مبادلات نفتی در حال فروپاشی بود، احیا کنند. اتحاد دو کشور صادرات نفت خام ونزوئلا را تقویت کرده و کمبود سوخت داخلی را تا حد زیادی جبران کرده بود.

این هفته اعلام شد که انتخابات قرار است روز هفتم مرداد ۱۴۰۳ برگزار شود. دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری فعلی ونزوئلا و اپوزیسیون آن کشور در آبان توافقی را در باربادوس امضا کردند که بر اساس آن، انتخابات بعدی آزاد، عادلانه و با حضور ناظران بین‌المللی برگزار شود.

به گزارش رویترز، واشنگتن پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد در هنگام برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری ونزوئلا، تحریم‌ها را به طور موقت کاهش دهد. اما این وعده عملی نخواهد شد.

بررسی داده‌ها و اسناد حمل‌ونقل شرکت نفت دولتی ونزوئلا نشان می‌دهد که آن کشور در پرداخت‌ها به ایران عقب است. این کمبود زمانی بدتر شد که آمریکا در پاییز ۱۴۰۱ شروع به صدور مجوزهایی کرد که شرکت دولتی را وادار می‌کرد تا محموله‌هایی را که در ابتدا برای ایران برنامه‌ریزی شده بود، به «تحویل به مشتریان پرداخت کننده نقدی» تغییر دهد.

ونزوئلا برای نجات شراکت با جمهوری اسلامی، عجله دارد تا شرایط اتحاد سه ساله‌ای را برآورده کند که شامل صدها میلیون دلار مبادلات و قراردادهای نفتی می‌شود. کاراکاس در تلاش است تا با تسریع تحویل محموله‌های نفت خام و سوخت سنگین به ایران، بدهی‌های معلق را تسویه کند.

پدرو تله‌چیا، وزیر نفت ونزوئلا در بهمن گفت: «علی‌رغم مواجه شدن با چالش‌ها، به‌ویژه در زمینه پرداخت‌های ونزوئلا، دو کشور در تعهد خود برای تقویت روابط و تقویت مشارکت انرژی در برابر فشار آمریکا مصمم هستند.» او گفت شرکت نفت دولتی ونزوئلا تعمیرات پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های پتروشیمی خود را، که بخش مهمی از قرارداد ۲۰ ساله با ایران بود، در طول سال جاری انجام خواهد داد.

او در یک جلسه توجیهی در یک کارخانه توزیع سوخت در مرکز ایالت کارابوبو گفت: «ما در حال تکمیل برنامه‌های تعمیر و نگهداری با کمک کارگران هستیم.»

این کار به دنبال تکمیل تعمیرات اساسی ۱۱۰ میلیون یورویی توسط تکنسین‌های ایرانی در کوچکترین پالایشگاه ونزوئلاست که قرار بود سال گذشته در پاراگوانا – بزرگترین مجتمع پالایشی کشور – هم انجام شود. به این ترتیب، ونزوئلا می توانست تجهیزات پردازشی جدید بسیار مورد نیاز برای جایگزینی تجهیزات قدیمی ساخت آمریکا را از ایران و چین وارد کند.

وزارت امور خارجه دو کشور و وزارت نفت ونزوئلا به درخواست رویترز برای جزئیات در مورد وضعیت روابط بین کشورها پاسخی ندادند.

وزیر نفت ونزوئلا ماه گذشته گفت که شرکت نفت آن کشور یاد گرفته است با تحریم‌ها مقابله کند و با در اختیار داشتن کارگران واجد شرایط و امکانات عملیاتی بهبود یافته، آمادگی بیشتری برای مقابله با هر سناریویی دارد.

مشکلاتی همچون نداشتن نفتکش، قطع مکرر برق در پایانه‌های صادراتی، و ‌کیفیتِ پایین نفت خام تولیدی شرکت نفت دولتی ونزوئلا، کاراکاس را واداشته است تا موارد قرارداد با طرف ایرانی را با سرعت برنامه‌ریزی‌شده تکمیل کند.

در ماه‌های اخیر، به دنبال کاهش تحریم‌های آمریکا، کاراکاس فروش نفت خود به سایر کشورها را به طور فزاینده‌ای در اولویت قرار داده، و مبادلات خود با ایران را کاهش داده بود.

XS
SM
MD
LG