لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۰۴

فرمانده سنتکام در آستانه سفر به اسرائیل؛ حمله احتمالی جمهوری اسلامی و گروههای نیابتی‌اش به اسرائیل محور مذاکرات است


ژنرال مایکل اریک کوریلا
ژنرال مایکل اریک کوریلا

ژنرال اریک کوریلا فرمانده ستاد مرکزی ارتش ایالات متحده (سنتکام) قرار است روز پنجشنبه در سفر به اسرائیل با مقامات ارشد نیروهای دفاعی و یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور دیدار کند.

به گزارش آکسیوس در این سفر ژنرال کوریلا و مقامات اسرائیل در مورد حمله احتمالی جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن به اسرائیل و تهدید‌های علنی مقامات تهران برای تلافی کشته شدن سرداران سپاه در حمله منتسب به اسرائیل در دمشق، بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

پیش از این نیز یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه با لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده درباره تهدیدات ایران صحبت کرد و ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل روزسه‌شنبه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، تماس گرفته بود.

مقامات اسرائیلی می‌گویند برای هرگونه حمله مستقیم احتمالی به اسرائیل از خاک ایران آماده هستند و در صورت رخداد این حمله، با حمله مستقیم به ایران، این اقدام جمهوری اسلامی را تلافی خواهند کرد.

همزمان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد که حمایت ایالات متحده از اسرائیل در برابر تهدیدهای ایران، آهنین است. او با اشاره به تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل گفت: «آنها تهدید می کنند که یک حمله قابل توجهی علیه اسرائیل انجام می دهند. همانطور که به بنیامین نتانیاهو گفتم، تعهد ما به امنیت اسرائیل در برابر این تهدیدات از سوی ایران و نیروهای نیابتی‌اش، آهنین است.»

علی خامنه‌ای اما روز چهارشنبه در سخنرانی نماز عید فطر با تغییر لحنی آشکار اسرائیل را به «تنبیه» تهدید کرد.

رهبر جمهوری اسلامی که یک روز پس از کشته شدن اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله منتسب به اسرائیل، گفته بود اسرائیل را «پشیمان خواهیم کرد» و «مجازات خواهد شد.» روز چهارشنبه ۲۲ فروردین، حمله منتسب به اسرائیل به مقر سپاه پاسداران در کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق را «اشتباه» دانست و گفت که «اسرائیل باید تنبیه شود و تنبیه خواهد شد.»

XS
SM
MD
LG