لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۱۵

نرگس محمدی به کارزار تحریم انتخابات پیوست: جمهوری اسلامی سزاوار تحریم ملی و حقارت جهانی است


نرگس محمدی
نرگس محمدی

در ادامه کارزار تحریم انتخابات در جمهوری اسلامی ایران توسط افراد شناخته شده و گروه‌های مختلف سیاسی، نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه صلح نوبل، در پیامی اعلام کرد که جمهوری اسلامی، «سزاوار تحریم ملی و حقارت جهانی» است.

در پیامی که در صفحه اینستاگرامی این فعال حقوق بشر منتشر شده آمده است: «تحریم انتخابات، نه صرفا از منظر سیاسی، بلکه از بعد اخلاقی وظیفه ماست.»

در پیام نرگس محمدی تاکید شده که «تحریم انتخابات فرمایشی رژیم دینی استبدادی، نه صرفا از منظر سیاسی، بلکه از بعد اخلاقی وظیفه آزادی خواهان و عدالت طلبان ایران است.»

برهمین اساس این زندانی برنده جایزه نوبل تاکید کرده است که با تحریم «انتخابات نمایشی» در کنار مردم آگاه و سربلند سراسر ایران «از سیستان و بلوچستان تا کردستان، از خوزستان تا آذربایجان» خواهد بود.

به گفته محمدی، گذار از «رژیم دینی استبدادی»، مطالبه ملی و «تنها راه بقا ایران و ایرانیان و انسانیت در ایران» است.

بنابر گزارش‌ها با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند در ایران، تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای مشارکت مردم در آن افزایش یافته است.

همزمان نظرسنجی‌های گزارش شده نشان از بی‌رغبتی اکثریت جامعه به انتخابات دارد و موج تحریم انتخابات توسط گروه‌های سیاسی مختلف در داخل و خارج از ایران که در روزهای اخیر شدت گرفته، ادامه دارد.

در همین رابطه پیش از این، هیات رهبری اجرائی جبهه ملی ایران در تهران نیز در بیانیه‌ای «تمام بحران‌های کشور و بدبختی‌ها و مشکلات فعلی مردم ایران و فقر عمومی در جامعه» را نتیجه «آزاد نبودن انتخابات» دانسته بود.

نهضت آزادی ایران، یکی دیگر از احزاب سیاسی داخل ایران نیز چند روز پیش شرکت در انتخابات پیش رو را تحریم کرده و امروز نیز محمد توسلی، دبیرکل این حزب با انتشار متنی در حساب ایکس بار دیگر به موضع این حزب تاکید کرد و تحریم انتخابات را «مدنی‌ترین» اقدام اعتراضی برای «پیگیری مطالبه اصلاح ساختاری» دانست.

حزب توده ایران نیز پیش از این در بیانیه‌ای حضور در انتخابات را تحریم و اعلام کرد که «تحریم گستردۀ و موفق» انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و «نه قاطعانۀ مردم به برگماری ابراهیم رئیسی به کرسی ریاست جمهوری نمادی روشن از آگاهی مردم و انزجارشان از ظلم و فساد حکومت و درعین‌حال نماد بی‌اعتباری سیاسی-اخلاقی رژیم ولایت فقیه است.»

همچنین سازمان فداییان خلق ایران - اکثریت هم اعلام کرده است که «در این نمایش انتخاباتی بلاموضوع و بی‌ثمر شرکت نمی‌کند.»

مرکز اجرایی حزب دموکرات کردستان ایران نیز در روزهای گذشته به این کارزار پیوسته و نوشته بود: «انتخابات ١١ اسفند فرصت دیگری برای "نە" گفتن دوبارە بە جمهوری اسلامی هستند.»

بهروز خلیق، عضو شورای مرکزی حزب چپ ايران در ارتباط با بحث تحریم انتخابات به صدای آمریکا گفته است: «جمهوری اسلامی نمايش انتخابات راه انداخته و می خواهد عناصر ذوب شده در ولايت فقيه را راهی مجلس کند.»

شماری از فعالان سیاسی زندانی در ایران نیز شرکت در انتخابات را تحریم‌ کرده‌اند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ایران قرار است روز جمعه ۱۱ اسفند ماه برگزار شود.

فعالان سیاسی و مدنی در چهار دهه گذشته همواره شیوه برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی را فاقد حداقل استانداردهای بین‌المللی برای یک انتخابات سالم، آزاد و رقابتی دانسته و از آن به عنوان نمایشی حکومتی یاد کرده‌اند. این انتقادات در دهه‌های اخیر بیش از گذشته گسترش یافته است به‌گونه‌ای که میزان مشارکت، حتی طبق آمارهای رسمی اعلام شده حکومت، در آخرین انتخابات برگزار شده در جمهوری اسلامی در پایین‌ترین حد خود گزارش شد.

XS
SM
MD
LG