لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۰۶

اعلام جرم علیه منتقدان ادامه دارد؛ اصرار حکومت بر یکدست‌سازی روایت حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل 


با وجود گذشت یک روز از حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل که با ناکامی همراه بود و به گفته مقامات آمریکا و اسرائیل ۹۹ درصد پهپادها و موشک‌های شلیک شده پیش از رسیدن به اسرائیل سرنگون شدند، حکومت ایران اصرار دارد که این عملیات را «پیروزی بزرگ» توصیف کند و با هر کس یا رسانه‌ای که برداشت متفاوتی ارائه دهد برخورد قضایی کند.

در همین زمینه تلاش جمهوری اسلامی برای یکدست‌سازی روایت‌ حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل و تبعات اقتصادی و سیاسی آن با امنیتی شدن فضای عمومی کشور همراه شده و در ادامه احضارها و اعلام جرم‌ها، دادستانی تهران با ادعای «مقابله با برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه»، علیه حسین دهباشی، مستندساز اعلام جرم کرد.

بنابر گزارش‌های منتشر شده این کنشگر برای ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار شده است.

دهباشی از جمله کسانی بود که در روز گذشته و پس از حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل و ناکامی آن، با انتشار چند متن کوتاه در شبکه اجتماعی ایکس به این اقدام انتقاد کرد و آن را ناکارآمد دانسته بود

تحلیلگران رفتار جمهوری اسلامی و تشدید فشار بر کنشگران و فعالان سیاسی و اجتماعی را اعمال محدودیت‌های بیش از پیش در عرصه آزادی بیان در ایران دانسته‌اند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر اقدام به اعلام جرم علیه رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای کرده است.

در همین رابطه خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۶ فروردین، خبر داد که دادستانی عمومی و انقلاب اسلامی تهران در راستای آنچه «وظیفه قانونی عدلیه برای مقابله با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه» خواند، علیه روزنامه اعتماد و عباس عبدی تحلیلگر سیاسی وابسته به اصلاح‌طلبان، اعلام جرم کرده است.

به نوشته خبرگزاری «میزان»، روزنامه اعتماد و همچنین عباس عبدی برای آنچه «ارائه توضیحات»‌ نامیده شد، به دادسرای تهران احضار شدند.

در خبری دیگر، وب‌سایت «انتخاب» روز یکشنبه نوشت که یاشار سلطانی، مدیر کانال «اسکان‌نیوز»، نیز احضار شده است. او چندی پیش با افشای پرونده زمین خواری کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، و پسرانش خبرساز شده بود.

در خبرهای منتشر شده در میزان و انتخاب، به جزئیات و دلیل احضارها اشاره نشده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ ایرنا نیز در روز یک‌شنبه ۲۶ فروردین اعلام کرد که دادستانی تهران روزنامه «جهان صنعت» و یک خبرنگار اقتصادی را به «بر هم زدن امنیت روانی جامعه و متلاطم کردن فضای اقتصاد کشور» پس از حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل متهم کرده است.

در این گزارش، بدون ذکر نام خبرنگار، عنوان شده که برای «صیانت از امنیت روانی جامعه» علاوه بر «اعلام جرم» برای روزنامه جهان صنعت، برای خبرنگار مذکور نیز «پرونده قضایی تشکیل شده» و «جهت ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار شدند.

اعلام جرم علیه این روزنامه و تشکیل پرونده برای یک خبرنگار، در پی انتشار تیتر «انتقام سخت یا امتیاز بزرگ» در روزنامه جهان صنعت صورت گرفت و دادستانی عمومی و انقلاب اسلامی تهران ادعا کرد «پس از عملیات موفقیت‌آمیز و غرورآفرین نیروهای مسلح» جمهوری اسلامی علیه اسرائیل، انتشار این مطلب مخل «امنیت روانی جامعه» و موجب «تلاطم» در فضای اقتصادی ایران بوده است.

در این حال محسن برهانی حقوقدان در ایران در شبکه اجتماعی ایکس» اعلام جرم دادستانی تهران با عناوینی چون «برهم زدن امنیت روانی جامعه» و «متلاطم کردن فضای اقتصادی کشور» را «بسیار عجیب»‌ نامید و نوشت «اساساً چنین عناوین مجرمانه‌ای در قوانین موجود کشور وجود ندارد. هر گزارشی که ضابطان ارسال می‌کنند نباید منشأ شروع تعقیب شود.»

پس از حمله نظامی مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل، قیمت طلا و ارزهای خارجی در بازار ایران رو به فزونی گذاشت و بهای هر یک دلار آمریکا به ۷۰ هزار تومان رسید.

این حملات در حالی از سوی دادستانی تهران «موفقیت‌آمیز و غرورآفرین» خوانده شده که خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع اطلاعاتی غربی گزارش داده بیشتر پهپادهایی که در جریان حملات شبانه جمهوری اسلامی بر فراز حریم هوایی سوریه پرواز می‌کردند، توسط جت‌های اسرائیلی و آمریکایی قبل از رسیدن به اهداف خود در اسرائیل سرنگون شدند.

ارتش اسرائیل نیز روز گذشته اعلام کرد که ۹۹ درصد پهپادها و موشک‌هایی که توسط جمهوری اسلامی به سمت اسرائیل شلیک شده بود توسط سیستم دفاعی اسرائیل و همراهی آمریکا، بریتانیا و فرانسه رهگیری و سرنگون شدند.

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG