لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۸:۴۲

آمریکا یک بسته کمکی اضطراری به ارزش ۱۳۸ میلیون دلار برای اوکراین اختصاص داد


لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (سمت چپ) و ژنرال چارلز براون رئیس ستاد مشترک ارتش در نشست سنا - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (سمت چپ) و ژنرال چارلز براون رئیس ستاد مشترک ارتش در نشست سنا - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳

آمریکا از اختصاص ۱۳۸ میلیون دلار کمک اضطراری به اوکراین خبر داد. این مبلغ برای تامین تجهیزات لازم برای تعمیر و نگهداری سامانه‌های موشکی هاوک هزینه می‌شود.

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت، «اوکراین برای دفاع در برابر حملات موشکی و توانایی‌های نیروی هوایی روسیه، نیاز فوری به افزایش توانمندی‌های خود دارد.»

پیش‌تر خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داده بود واشنگتن در حال آماده‌سازی یک بسته کمک نظامی جدید به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار برای اوکراین است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید این خبر را تایید کرد و گفت بودجه این کمک، «از محل صرفه‌جویی‌» در هزینه‌ قراردادهای وزارت دفاع آمریکا تامین می‌شود.

این کمک‌های در حالی است که بودجه درخواستی دولت جو بایدن برای کمک به اوکراین و اسرائیل و سایر اولویت‌های امنیت ملی همچنان در کنگره معطل مانده است.

وزیر دفاع آمریکا و رئیس ستاد مشترک نیروهای ارتش روز سه‌شنبه در سنا حاضر شدند تا درباره بودجه پیشنهادی ۸۵۰ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۵ پنتاگون شهادت دهند.

پنتاگون پیشتر حدود ۳۰۰ میلیون دلار تجهیزات و مهمات برای ارسال به اوکراین در ماه مارس تهیه کرد، اما بدون تصویب بودجه تکمیلی قادر به ادامه کمک نخواهد بود.

لوید آستین در سنا به بهای حفظ رهبری ایالات متحده در سطح جهانی اشاره کرد و گفت این مهم بهای بالایی دارد، اما به مراتب از بهای از دست دادن آن کمتر است.

این نشست به‌دنبال هشدار اخیر ولودیمیر زلنسکی رئیس‌ جمهوری اوکراین برگزار می شود که گفت اگر آمریکا به‌زودی کمک نکند، کی‌یف جنگ را به روسیه خواهد باخت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اسفند گذشته هشدار داد که کمک به اوکراین را نمی‌توان معطل گذاشت، چون ماه‌های آینده در جنگ تعیین‌کننده خواهد بود.

در همین ارتباط، دیوید کامرون وزیر امور خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه به واشنگتن آمد تا با وزیر خارجه و قانونگذاران آمریکا در مورد کمک‌رسانی به اوکراین و اسرائیل رایزنی کند.

XS
SM
MD
LG