لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۵۰

چرخش جمهوریخواهان در برابر لایحه کمک به اوکراین؛ وزیر خارجه بریتانیا برای رایزنی به آمریکا می‌آید


مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری پیشین آمریکا، روز دوشنبه به جمعی از جمهوری‌خواهان برجسته پیوست که خواستار تصویب لایحه میلیاردها دلار کمک به اوکراین شدند؛ اقدامی که در پی انتقاد از مخالفان این لایحه که گفته‌ می‌شود «طعمه تبلیغات روسیه شده‌اند» انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایک پمپئو روز دوشنبه در نامه‌ای سرگشاده از مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، خواست این لایحه را در مجلس طرح کند و نوشت: «ما شما را تشویق می‌کنیم با قاطعیت رهبری کنید و بسته کمک‌های اوکراین را برای رأی‌گیری به صحن مجلس بیاورید.»

در حالی که قانونگذاران آمریکایی روز دوشنبه پس از یک وقفه دو هفته‌ای به واشنگتن بازگشته‌اند، اما مایک جانسون هنوز هیچ‌ برنامه‌ای برای رأی‌گیری درباره بودجه تکمیلی مورد درخواست دولت بایدن برای کمک به اوکراین، اسرائیل و دیگر اولویت‌های امنیت ملی را در دستور کار مجلس نمایندگان اعلام نکرده است.

این در حالی است که درخواست جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از حزب دموکرات، برای ۹۵ میلیارد دلار برای اوکراین، اسرائیل و سایر متحدان با ۷۰ درصد حمایت سنای آمریکا به تصویب رسید اما برای هفته‌ها متوقف مانده، زیرا مایک جانسون رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، هنوز اجازه رای‌گیری نداده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پیشتر در روز یکشنبه هشدار داد که اگر کنگره آمریکا بسته کمک نظامی به کی‌یف را تایید نکند، اوکراین جنگ را به روسیه می‌بازد. این هشدار در حالی داده شده که ارتش اوکراین افزایش حملات روسیه به شهر «چاسیو یار» در خط مقدم جبهه شرق اوکراین را تایید کرده است.

در این میان دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه به واشنگتن خواهد آمد تا با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده دیدار کند. او همچنین قرار است با قانونگذاران آمریکایی برای تصویب بسته کمکی به اوکراین برای دفاع از خود در برابر روسیه، و همچنین اسرائیل در برابر گروه حماس، رایزنی کند.

دیوید کامرون هفته گذشته در بیانیه‌ای تاکید کرد که «موفقیت برای اوکراین و شکست برای پوتین، برای امنیت آمریکا و اروپا حیاتی است» و راهکار جایگزین، تنها باعث جسارت پوتین برای ادامه تلاش‌های خود برای بازنگری اجباری مرزهای اروپا می‌شود و پیامی روشن به چین، جمهوری اسلامی و کره شمالی می‌فرستد.

هرچند بریتانیا از زمان تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، متحد سرسخت کی‌یف بوده است، با این حال، دیوید کامرون تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا با توجه به چابکی در کمک‌رسانی و حجم بسته‌های کمکی‌اش، یک «نقش اساسی» را به عنوان سنگ‌بنای حمایت از اوکراین، ایفا می‌کند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اواخر اسفند ماه گذشته، پس از دیدار با وزیر امور خارجه و قانونگذاران کنگره آمریکا، هشدار داده بود که موضوع تامین حمایت‌های جدید از اوکراین در برابر روسیه را نمی‌توان معطل گذاشت، چرا که به گفته او ماه‌های آینده برای رقم خوردن نتیجه جنگ تعیین‌کننده خواهد بود.

XS
SM
MD
LG