لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۹:۵۳

برخی کلیساهای آمریکا به کارزار حمایت از توافق هسته‌ای پیوستند


همزمان با تلاش‌های کاخ سفید و حامیان دولت برای جلب موافقت اعضای کنگره آمریکا در تایید توافق هسته‌ای با ایران، برخی از چهره‌های مذهبی آمریکا نیز به تلاش‌هایی برای جلب حمایت از این توافق پیوستند.

وبسایت نشریه سیاسی پولتیکو روز سه‌شنبه ۱۸ اوت در مقاله‌ای با عنوان «درخواست از مذهبی‌ها برای نجات توافق‌ با ايران» نوشت، چهره‌های مذهبی به کارزار کاخ سفيد برای نجات توافق اتمی با ايران کمک می‌رسانند.

به نوشته این وبسایت، گروه‌های مذهبی که نگران مقاومت مخالفان توافق هستند، پيشاپيش رای‌گيری کنگره در اين باره، بر تلاش‌های خود در لابی‌ کردن با قانون‌گذاران می‌افزايند.

روز دوشنبه ۳۴۰ خاخام کليمی از مذاهب گوناگون نامه‌ای به کنگره نوشته و خواستار رای مثبت آنها به اين توافق شدند. در تعطيلات آخر هفته گذشته نیز ال شارپتون کشيش بانفوذ مسيحی از کليساهای سياه‌پوستان خواست از توافق با ايران پشتيبانی کنند.

از سوی دیگر، مقاله‌ای نیز در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده است که از مذاکره باراک اوباما با دمکرات‌های کنگره حتی در تعطیلات تابستانی خبر می‌دهد.

نيويورک تايمز در مقاله‌ای با عنوان «تمرکز جنگ لابی‌های توافق‌نامه اتمی بر اعضای دمکرات کنگره‌» نوشت که رئيس جمهوری آمریکا که در «مارتاز وين‌‌يارد» در تعطيلات تابستانی بسر می‌برد، هر روز به دمکرات‌های کنگره تلفن کرده و از آن‌ها می‌خواهد که اگر از توافق‌نامه اتمی با ايران راضی هستند، حمايت خود را به‌طور صريح و روشن بيان کنند.

بر اساس اين مقاله، آقای اوباما به اعضای مردد می‌گويد، اگر شما هنوز نگرانی‌هايی داريد، آن را با ما درميان بگذاريد و اجازه دهيد نگرانی شما را برطرف سازيم.

اين مقاله در ادامه می‌افزايد، تلاش‌های رئيس جمهوری آمريکا جزيی از يک حرکت منسجم و سازمان يافته در سراسر بدنه سياسی آمريکا است که هدفش ترغيب دمکرات‌های نامصمم به مخالفت با رد توافق هسته‌ای با ایران در کنگره است.

قرار است کنگره آمریکا اواسط ماه سپتامبر توافق هسته‌ای با ایران را به رأی بگذارد. رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که اگر کنگره مصوبه‌ای در رد توافق هسته‌ای داشته باشد، آن را وتو خواهد کرد. البته او در شرایطی امکان وتوی مصوبه کنگره را خواهد داشت که کمتر از دو سوم نمایندگان به آن رأی داده باشند.

XS
SM
MD
LG