لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۱۱

خاورمیانه در بحران؛ برخی مؤسسات مالی پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت افزایش یابد


خبرگزاری رویترز می‌گوید حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل خطرات ژئوپلیتیکی را در بازار جهانی نفت در کوتاه مدت افزایش داده است و برخی مؤسسات مالی بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت افزایش یابد.

جمهوری اسلامی اواخر روز شنبه ۲۴ فروردین بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد. اولین حمله مستقیم نحکومت ایران به خاک اسرائیل، ترس از یک جنگ گسترده در خاورمیانه را برانگیخته است.

به نوشته رویترز، روز دوشنبه ۲۷ فروردین، سیتی بانک، مؤسسه مالی آمریکایی، با توجه به بالارفتن احتمال خطر یک جنگ منطقه‌ای، پیش‌بینی کوتاه‌مدت خود از بهای نفت را از ۸۰ دلار به ۸۸ دلار در هر بشکه افزایش داد.

هر چند سیتی بانک گفته که معتقد است بازار فعلی در حال حاضر قیمت گذاری نمی‌کند، چون امکان بالقوهٔ ادامه درگیری همه‌جانبه بین حکومت ایران و اسرائیل می‌تواند بهای نفت را به بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

بانک و شرکت مالی فرانسوی سوسیته ژنرال هم در یادداشتی اعلام کرده که ریسک ژئوپلیتیکی را احتمالاً در آیندهٔ قابل پیش‌بینی در بهای نفت خام در نظر می‌گیرد.

سوسیته ژنرال پیش‌بینی کرده که نفت برنت دریای شمال در سه ماهه دوم سال به ۹۱ دلار در هر بشکه می‌رسد، و نفت سبک وست تگزاس اینترمدیت از ۸۷ دلار فراتر می‌رود: «ما هنوز اقدام نظامی مستقیم آمریکا و ایران را یک خطر ادامه‌دار می‌دانیم. احتمال این اقدام از ۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته؛ و در چنین سناریویی، قیمت نفت تحت به راحتی به بالای ۱۴۰ دلار می‌رسد.»

در همین حال، شاخص بهای نفت که روز جمعه با پیش‌بینی حمله تلافی جویانه ایران افزایش یافته بود، روز دوشنبه اندکی کاهش نشان داد.

بریتانیا، فرانسه، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همگی به واشنگتن و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پیوستند و خواستار خویشتن‌داری در مناقشه حکومت ایران و اسرائیل شده‌اند.

جی پی مورگان در یادداشتی گفت که به نظر می‌رسد چشم انداز نفت به هرگونه واکنش نظامی اسرائیل به حمله ایران بستگی دارد: «فراتر از جهش کوتاه‌مدت ناشی از عوامل ژئوپلیتیکی، قیمت پایه نفت ما تا ماه آینده برای نفت برنت، روی ۹۰ دلار باقی می‌ماند.»

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG