لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۴:۳۷

ارتش اسرائیل: دهها موضع حماس در غزه هدف قرار گرفت


نصیرات در مرکز غزه. ۲۴ فروردین.
نصیرات در مرکز غزه. ۲۴ فروردین.

ارتش اسرائیل، روز شنبه ۲۵ فروردین، در بیانیه‌ای اعلام کرد در حملات روز جمعه، دهها موضع «گروه تروریستی حماس در نوار غزه از جمله سکوهای پرتاب موشک، انبار تسلیحات و زیرساخت‌ها» را منهدم کرده است.

به گزارش نشریه «جروزالم پست»، نیروهای اسرائیلی همچنین تجهیزات نظامی بیشتری متعلق به این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی را ضبط کردند.

ارتش اسرائیل می‌گوید در ادامه عملیاتش علیه حماس در نوار غزه پرتابگرهای حاوی راکت‌های آماده پرتاب به سمت مرکز اسرائیل را منهدم کرده است.

به دنبال آژیرهای روز جمعه ۲۴ فروردین، در منطقه «سدروت» در جنوب اسرائیل، سه پرتاب از نوار غزه انجام شد که دفاع هوایی ارتش اسرائیل آنها را رهگیری و سرنگون کرد. توپخانه ارتش اسرائیل نیز با حمله به منطقه‌ای که پرتاب از آنجا انجام شده بود، واکنش نشان داد.

به گزارش ارتش اسرائیل، علاوه بر این، جت‌های جنگنده سه پرتابگر حاوی ۲۰ راکت را که آماده شلیک به سمت مرکز اسرائیل بودند، منهدم کردند.

این گزارش حاکی از آن است که همزمان، نیروهای اسرائیلی در جریان عملیات در «بیت حانون» در شمال نوار غزه، با استفاده از یک پهپاد چند شبه نظامی را شناسایی کردند و کشتند.

پیشتر ارتش اسرائیل روز پنجشنبه ۲۳ فروردین، از «عملیات هدفمند» علیه حماس در حومه نصیرات واقع در مرکز غزه برای دستیابی به اطلاعاتی مبنی بر «وجود زیرساخت‌های تروریستی و حضور بسیاری از تروریست‌ها در این منطقه» خبر داده بود.

در همین حال، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز شنبه در بیانیه‌ای درباره «دخالت‌های جمهوری اسلامی» در جنگ در غزه و تأثیر آن بر رویدادهای خاورمیانه، گفت که اسرائیل آماده مقابله با تجاوز نظامی جمهوری اسلامی و پاسخ به آن است.

او با تاکید بر این موضوع که جمهوری اسلامی «به نیروهای نیابتی تروریستی خود در سراسر خاورمیانه، و فراتر از آن، اقدام به کمک مالی، آموزشی و نظامی می‌کند، افزود: «حماس تحت حمایت جمهوری اسلامی جنگ را در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) آغاز کرد. حزب‌الله لبنان تحت حمایت جمهوری اسلامی، جنگ را در هشتم اکتبر (۱۶ مهر) گسترش داد و از آن هنگام، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق و سوریه، و حوثی‌ها در یمن، این جریان را به یک درگیری جهانی تبدیل کردند.»

شبه‌نظامیان حماس در حمله ۱۵ مهر به جنوب اسرائیل دست‌کم ۱۲۰۰ تن را کشتند و حدود ۲۵۰ تن را به گروگان گرفتند که هنوز از سرنوشت حدود ۱۳۰ تن از آنها خبری در دست نیست. برخی گزارش ها حاکی از آن است که حماس گفته است از سرنوشت ۴۰ تن از آنان خبری ندارد.

اسرائیل در واکنش به حمله روز ۱۵ مهر با هدف نابودی حماس، نوار غزه را محاصره و عملیات خود را آغاز کرد.

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، می گوید تاکنون بیش از ۳۳ هزار تن در پی حملات ارتش اسرائیل کشته شده اند. در مقابل، این کشور بارها تاکید کرده است که حماس از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.

شماری از کشورهای جهان از جمله اسرائیل، ایالات متحده، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن حماس را یک سازمان تروریستی معرفی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG