لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۵۰

تایمز اسرائیل: حماس تک‌تک بندهای پیشنهاد آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را رد کرد


تایمز اسرائیل به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی خبر داد که گروه اسلامگرای فلسطینی حماس تک‌تک بندهای آخرین پیشنهاد آتش‌بس و تبادل گروگان را رد کرده و خواسته‌های خود را افزایش داده است.

به گزارش این رسانه اسرائیلی، حماس گفته در صورتی با آزادی گروگان‌ها موافقت می‌کند که ضمانت‌هایی از سوی میانجی‌گران مبنی بر موافقت اسرائیل با آتش‌بس دائمی، عقب‌نشینی کامل اسرائیل از غزه و بازگشت بدون محدودیت فلسطینی‌ها به غزه موافقت کند.

در این گزارش از قول مقام اسرائیلی نوشته شده که حماس برای اسرائیل شرط گذاشته که به ازای آزادی هر گروگان باید تعداد بیشتری از زندانیان و محکومان امنیتی فلسطینی آزاد شوند؛ تعدادی بیشتر از آنچه در مذاکرات قبلی مورد توافق اسرائیل قرار گرفته بود.

این مقام ارشد اسرائیلی می‌گوید حماس بر خلاف پیشنهاد میانجی‌گران قطری، مصری و آمریکایی مبنی بر آزادی ۴۰ گروگان در مرحله نخست، حالا گفته فقط حدود ۲۰ گروگان را آزاد می‌کند که بالای ۵۰ سال سن دارند؛ ضمن این که اسرائیل باید قبل از آزادی همین ۲۰ گروگان، با آتش‌بس شش هفته‌ای موافقت کند.

دو مقام اسرائیلی آگاه از مذاکرات قاهره روز چهارشنبه ۲۲ فروردین گفته بودند بر اساس پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس، اسرائیل اجازه خواهد داد تا ۱۵۰ هزار فلسطینی به شمال غزه بازگردند. حماس نیز باید فهرستی از گروگان‌ها شامل زنان، افراد سالخورده و بیمار را که زنده‌ و همچنان در اختیار این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران هستند، ارائه دهد.

حماس در مقابل اعلام کرد در حال حاضر قادر به شناسایی و ردیابی ۴۰ گروگان اسرائیلی مورد نیاز برای انجام مرحله اول توافق آتش‌بس نیست.

این گروه شبه‌نظامی فلسطینی ۲۱ فروردین گفته بود پیشنهاد اخیر میانجی‌های مصر و قطر خواسته‌های آن گروه را برآورده نمی‌کند؛ اما پیش از دادن پاسخ نهایی، آن را بیشتر بررسی خواهد کرد.

در پی حمله ۱۵ مهر سال گذشته حماس به اسرائیل، دست‌کم ۱۲۰۰ تن کشته شدند که اکثر آنها، غیر نظامی بودند. حمله‌ای که منجر به آغاز جنگ در نوار غزه شد. شبه‌نظامیان حماس همچنین بیش از ۲۳۰ تن را به گروگان گرفتند که در میان آنها، کودکان خردسال و سالمندان وجود دارند.

در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای بین اسرائیل و حماس در دی‌ماه سال گذشته، حدود یکصد تن از گروگان‌ها با شماری از زندانیان فلسطینی مبادله شدند، اما هنوز حدود ۱۳۰ گروگان، اسیر حماس هستند که مشخص نیست چه تعدادی از آنها زنده باشند.

XS
SM
MD
LG