لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۹:۱۴

سایه فقر بر سفره فرهنگیان؛ روایت‌هایی از حقوق ناچیز و کار بدون بیمه معلمان


رتبه‌بندی معلمان
رتبه‌بندی معلمان

در حالی که فشارها بر فعالان صنفی معلمان از سوی جمهوری اسلامی ادامه دارد، یک روزنامه چاپ تهران در گزارشی با بررسی مشکلات معیشتی معلم‌ها، روایت‌هایی از «حقوق‌های ناچیز، کار بدون بیمه، و کارگری آموزگاران» منتشر کرده است.

در گزارش روزنامه هم‌میهن که روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین منتشر شده، با تأکید بر «شرایط بحرانی‌تر» معلمان «خرید خدمتی و حق‌التدریسی»، عنوان شده که آموزگارانی که در «مناطق محروم درس می‌دهند»، حقوق اندکی دارند و آن هم به طور «نامنظم پرداخت می‌شود» و «حق بیمه آنها که استخدام رسمی نیستند، کامل پرداخت نمی‌شود.»

بنا بر این گزارش، حقوق این دسته از آموزگاران «گاهی به هشت میلیون تومان هم نمی‌رسد و همین مقدار اندک بعد از چند ماه و با تأخیر بسیار پرداخت می‌شود.»

بنا بر این گزارش، وضعیت کنونی معلمان بر خلاف وعده‌های رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش است که پیش از این گفته بود «با اجرایی شدن قانون رتبه‌بندی معلمان، حداقل ۲۶ درصد به حقوق هر معلم مشمول» اضافه می‌شود.

این روزنامه با یادآوری به‌کارگیری معلمان بازنشسته به صورت حق‌التدریس در آموزش و پرورش، عنوان کرده که این وزارتخانه کمبودش را با استفاده از بازنشسته‌ها «با کمترین هزینه» جبران می‌کند.

در این گزارش به نقل از یک معلم به نام «مریم» آمده است: «آموزش‌وپرورش در پرداخت دستمزدهای‌مان تعلل می‌کند، به‌نحوی‌که از آغاز سال تحصیلی تاکنون تنها سه ماه از حقوق ما را پرداخت کرده و مشخص نیست مابقی حقوق‌مان را چه زمانی می‌پردازد. آنچه از طرف مدیر مدرسه به من پرداخت شد، به‌ازای هر ماه پنج میلیون تومان بود، مبلغی بسیار کم در ازای ساعات کاری عادی.»

به گفته این معلم، «بسیاری از معلمان حق‌التدریس به‌دلیل این رفتار آموزش‌وپرورش کلاس‌های درس خود را رها کرده‌اند، زیرا هیچ تضمینی برای اینکه دستمزدهای‌‌شان پرداخت شود، وجود ندارد.»

یک معلم دیگر به نام «محمد» ساکن استان سیستان و بلوچستان، که ۹ سال به عنوان «معلم خرید خدمت» دبستان کار می‌کند، گفته که به دلیل «شرایط معیشتی سخت»، در عین حال به صورت «پاره‌وقت به‌عنوان بهیار» نیز کار می‌کند تا «مخارج خانواده‌ای پنج نفره‌» را تأمین کند.

یک آموزگار دیگر به نام «سیما» در این استان، گفته است در حالی که ۹ سال است کار می‌کند، برای او «به اندازه چهار سال حق بیمه پرداخته‌اند»، یعنی «حق بیمه در هر سال تحصیلی تنها به اندازه دو سه ماه پرداخت می‌شود.»

«حسین» یکی دیگر از معلم‌هایی است که روزنامه هم‌میهن با او گفت‌وگو کرده؛ او که «۱۱ سال سابقه کار» معلمی دارد، گفته «در این سال‌ها فقط به اندازه چهارسال‌ونیم حق‌بیمه‌مان پرداخت شده است. وزارت آموزش‌وپرورش هم به این موضوع رسیدگی نمی‌کند» و مجبور است برای تأمین مخارج خانواده‌اش «مسافرکشی» نیز بکند.

به گفته این معلم که در شهرستان جازموریان استان کرمان کار می‌کند، یکی از همکارانش «به‌دلیل بیماری فوت کرد، زیرا در نبود بیمه و دستمزد کافی نتوانست از عهده هزینه‌های درمانی‌اش برآید.»

در این گزارش، تجربه‌های مشابهی نیز از معلمان دیگری نیز نقل شده است.

گزارش‌ها مبنی بر گسترش فقر و کوچکتر شدن سفره معلمان و نقض حقوق آنها توسط وزارت آموزش و پرورش، در حالی است که روند برخوردهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی با معلمان و فعالان صنفی آنان از سال گذشته تاکنون شدت گرفته است.

این برخوردها انتقاد اتحادیه‌های کارگران و معلمان در جهان را به دنبال داشته است.

بر اساس گزارش پیشین شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در سال گذشته خورشیدی ۱۲ تن از فعالان صنفی معلمان اخراج شده‌اند و ۲۶ تن دیگر نیز حکم بازنشستگی اجباری دریافت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG