لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۴۰

کاخ سفید: خطر حمله قریب الوقوع حکومت ایران به اسرائیل «واقعی و موثق» است


جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید

کاخ سفید روز جمعه، ۲۴ فروردین، با «واقعی و موثق» خواندن خطر حمله قریب الوقوع جمهوری اسلامی به اسرائیل، بر تعهد ایالات متحده برای دفاع از اسرائیل و نیز محافظت از شهروندان و منافع آمریکا تاکید کرد.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید، روز جمعه در جریان یک کنفرانس خبری تلفنی افزود که ایالات متحده با توجه به تهدیدهای جمهوری اسلامی وضعیت نیروهای خود در منطقه را ارزیابی می‌کند و اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد.

او درباره وضعیت تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه اسرائیل گفت: «ما مطمئناً به تهدیدهای علنی مقامات ایران در مورد حمله به اسرائیل توجه داریم و آنها را تهدیدی بسیار موثق از سوی ایران می‌دانیم. ما با همتایان اسرائیلی خود ارتباط مداوم داریم تا اطمینان حاصل کنیم که آنها می‌توانند در برابر این نوع حملات از خود دفاع کنند.»

او با خودداری از ذکر جزئیات گفتگوهای مقامات آمریکا و اسرائیل و نیز داده‌های منابع اطلاعاتی، تصریح کرد که ایالات متحده باور دارد که این «همچنان تهدیدی موثق است.»

این مقام ارشد رسانه ای شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که در همین چارچوب، ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، به اسرائیل رفته است تا رودررو با فرماندهان نظامی اسرائیل درباره آمادگی آنها برای مقابله با تهدیدهای حکومت ایران صحبت کند.

کربی ادامه داد: «ما وضعیت را به دقت زیر نظر داریم، تیم امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، هر روز چندین نوبت تازه‌ترین‌ وضعیت را در خاورمیانه به اطلاع او می‌رساند.» به گفته جان کربی، بایدن به تیم امنیت ملی خود تاکید کرده که حفاظت از امنیت اسرائیل برای او بسیار جدی است.

او گفت که آمریکا همزمان با رصد دقیق تهدیدات جمهوری اسلامی، از محافظت از جان شهروندان و منافع خود در منطقه نیز غافل نیست و کاملا آماده است. کربی با این حال تاکید کرد که نوک پیکان تهدیدهای ایران متوجه اسرائیل است.

کربی بدون اشاره به جزئیات گفت که تغییرات در آرایش نیروهای نظامی آمریکا متناسب با متحول شدن تهدیدات انجام می‌شود.

او درباره واکنش احتمالی آمریکا به حمله احتمالی از سوی گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی، و نه خود ایران، گفت: «ما سال‌ها است که می‌دانیم و گفته‌ایم که این گروه‌های نیابتی تنها با حمایت حکومت ایران می‌توانند این گونه اقدامات را انجام دهند.»

کربی برای نمونه به حمله‌های گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به نیروها و تأسیسات آمریکا در عراق و سوریه و نیز حملات حوثی‌ها اشاره کرد و گفت: «اگر چه این گروه‌ها هستند که ماشه را می‌چکانند، اما گلوله‌های سلاحه‌هایشان توسط ایران فراهم شده است. بنابراین، ایران قطعا مقصر است، ایران قطعاً مسئولیت این نوع حملات را بر عهده دارد و ما پاسخ این حملات را داده‌ایم.»

کارین ژان پییر، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس خبری پنج‌شنبه ۲۳ فروردین درباره احتمال حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی در واکنش به حمله منتسب به اسرائیل به کنسولگری‌اش در دمشق تاکید کرد که آمریکا نمی‌خواهد درگیری‌ها در منطقه گسترش یابد.

او افزود: «بدیهی است که ما نمی‌خواهیم این درگیری گسترش یابد. ما به ایران خیلی واضح گفته‌ایم که در حمله دمشق دخالتی نداشتیم. ما آن را به ایران اطلاع دادیم و به ایران هشدار دادیم که از این حمله به عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش بیشتر در منطقه یا حمله به تأسیسات یا پرسنل آمریکا استفاده نکند. من وارد جزئیات نخواهم شد، اما ما موضع‌مان را بسیار واضح گفته‌ایم.»

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: «شما دیروز مراتب نگرانی رئیس‌جمهوری را در کنفرانس خبری شنیدید. او تأکید کرد که حمایت ما از اسرائیل - به‌ویژه در مواجهه با تهدیدهای اخیر حکومت ایران - همواره آهنین است.»

ژان پی‌یر در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال عملیات مشترک آمریکا و شرکایش علیه ایران، گفت: «بدون این که وارد فرضیات بشوم، ما موضع‌مان را خیلی واضح به ایران منتقل کردیم. ما شفاف گفته‌ایم که از امنیت اسرائیل پشتیبانی می‌کنیم. تغییری در موضع ما ایجاد نشده است و من وارد جزئیات عملیاتی نخواهم شد.»

برخی از رسانه‌ها از هماهنگی پاسخ آمریکا و اسرائیل به حملات احتمالی جمهوری اسلامی با مقامات اسرائیل به عنوان هدف اصلی این مقام ارشد نظامی آمریکا در منطقه خبر داده‌اند.

جو بایدن روز پنجشنبه ۲۳ فروردین در جریان کنفرانس خبری کاخ سفید تأکید کرد که حمایت ایالات متحده از امنیت اسرائیل «آهنین» است و این مسئله را در تازه‌ترین تماسش با نخست‌وزیر اسرائیل به او گفته است.

  • قریب الوقوع بودن حمله احتمالی به اسرائیل

شبکه خبری سی‌بی‌اس به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد جمهوری اسلامی ممکن است روز جمعه حمله گسترده‌ای را علیه اسرائیل انجام دهد.

به گفته این دو مقام آمریکایی، جمهوری اسلامی ممکن است در این حمله بیش از ۱۰۰ پهپاد و ده‌ها موشک را به سوی اهداف نظامی در داخل اسرائیل شلیک کند.

این دو مقام آمریکایی افزودند برای اسرائیل دشوار خواهد بود از خود در برابر چنین حمله گسترده‌ای دفاع کند.

به گفته آنها، اگرچه ممکن است جمهوری اسلامی به منظور جلوگیری از تشدید گسترده درگیری‌ها، حمله‌ای در مقیاس کوچکتر انجام دهد اما حمله انتقام‌جویانه حکومت ایران به اسرائیل «قریب‌الوقوع» است.

در همین ارتباط، سیما شاین، عضو سابق موساد اسرائیل، در گفت‌وگویی با سی‌بی‌اس، وضعیت در منطقه را «خطرناک» خواند و گفت هرگز به این اندازه نگران نبوده است.

این مقام سابق موساد گفت چنانچه حکومت ایران بخواهد مستقیما به اسرائیل حمله کند، ممکن است همانند حمله پنج سال پیش به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، در این حمله نیز مجموعه‌ای از موشک‌ها و پهپادها را مورد استفاده قرار دهد.

به باور سیما شاین، جمهوری اسلامی در صورت حمله احتمالا اهداف نظامی اسرائیل را هدف قرار خواهد داد و اگر تعداد زیادی از شهروندان اسرائیل در جریان این حمله کشته یا زخمی شوند، احتمال تشدید گسترده درگیری‌ها وجود خواهد داشت.

به گفته این عضو سابق موساد، اگرچه هیچ کدام از ایران و اسرائیل خواهان جنگ منطقه‌ای نیستند، اما ارزیابی اشتباه از سوی هر یک از این دو کشور درباره توازن موجود ممکن است تبعات شدیدی برای منطقه و جهان داشته باشد.

  • آماده‌شدن اسرائیل برای حمله مستقیم جمهوری اسلامی

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه به نقل از «افراد مطلع از ارزیابی‌های اطلاعاتی غربی» گزارش داد که اسرائیل آماده حمله «مستقیم و بی‌سابقه» جمهوری اسلامی علیه اهداف دولتی خود می‌شود.

به گفته این افراد که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، یکی از اصلی‌ترین سناریوهای مورد انتظار اسرائیل و متحدانش، حمله جمهوری اسلامی از خاک ایران به اسرائیل است.

این منابع اطلاعاتی افزوده‌اند که ممکن است طی ۴۸ ساعت آینده، جمهوری اسلامی حملات خود را با استفاده از پهپادها و موشک‌های نقطه‌زن انجام دهد.

به گفته منابع مزبور، ایالات متحده همزمان با تشدید فعالیت‌های دیپلماتیک خود به منظور مهار تنش‌ها، در حال آماده‌سازی دفاعی است و دارایی‌های نظامی بیشتری را به منطقه منتقل کرده است.

دو تن از این منابع به بلومبرگ گفته‌اند که ممکن است ایران، اسرائیل و آمریکا در لفاظی‌های خود بزرگ‌نمایی کنند اما فرض اسرائیل و متحدانش این است که حمله جمهوری اسلامی به این کشور «قریب‌الوقوع» است. به گفته آنها، فعالیت زیادی از طریق کانال‌های دیپلماتیک پشت‌پرده در حال انجام است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز روز پنجشنبه ۲۳ فروردین، به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که «اسرائیل بر اساس اطلاعات دریافتی از ایالات متحده برای حمله مستقیم ایران به جنوب یا شمال اسرائیل آماده می‌شود.»

این روزنامه همچنین به نقل از شخصی که یک «منبع نزدیک به رهبری ایران» نامید، نوشت که بحث در مورد طرح های حمله در ایران در جریان است اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

وال استریت ژورنال به هویت این مقام آمریکایی و منبع ایرانی اشاره نکرد.

در جریان حمله منتسب به اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق در روز ۱۳ فروردین، هفت تن از فرماندهان ارشد و اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند. از آن هنگام، رهبر و سایر مقامات جمهوری اسلامی اقدام به تهدید در مورد حمله تلافی‌جویانه به اسرائیل کرده‌اند.

در این حال، سخنگوی ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور برای حمله‌ جمهوری اسلامی کاملا آماده هستند.

به نوشته وب‌سایت «تایمز اسرائیل»، دانیل هاگاری گفت که اسرائیل «در حالت آماده باش و برای سناریوهای مختلف بسیار آماده است و ما دائما در حال ارزیابی وضعیت هستیم.»

وی با اشاره به ژنرال مایکل کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) که وارد اسرائیل شده است، گفت: «ما برای حمله و دفاع با استفاده از انواع توانایی‌های ارتش اسرائیل و همچنین با شرکای استراتژیک خود آماده هستیم.»

همزمان با ادامه تهدیدهای رهبر و سایر مقامات جمهوری اسلامی، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۲۲ فروردین، تاکید کرد که حمایت ایالات متحده از امنیت اسرائیل «آهنین» است و این مسئله را در تازه‌ترین تماسش با نخست‌وزیر اسرائیل به او گفته است.

همچنین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از جمهوری اسلامی خواسته است از موضع خود عقب‌نشینی کند و از طریق کشورهای مختلف به تهران پیام داده است که افزایش تنش به نفع هیچ کشوری از جمله خود ایران نیست.

در همین حال، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، در شبکه اجتماعی «ایکس»، نوشت که با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، تماس گرفته و گفته است که حاکمان ایران نباید خاورمیانه را به درگیری گسترده‌تری بکشانند.

او احتمال آغاز ناخواسته درگیری از سوی یکی از طرفین را محتمل دانسته و توصیه کرده است که جمهوری اسلامی در جهت مخالف، یعنی کاهش تنش، گام بردارد.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز در گفتگوی تلفنی با همتای خود در ایران خواستار «حداکثر خویشتن‌داری» از سوی همه طرف‌ها و پرهیز از تشدید تنش شد.

وزارت خارجه آلمان در پستی در ایکس به نقل از او نوشت: «جلوگیری از تشدید بیشتر تنش منطقه‌ای به نفع همه است. ما از همه بازیگران در منطقه می‌خواهیم با حداکثر خویشتن‌داری مسئولانه عمل کنند.»

در این میان، روسیه که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارد، صرفا در مورد سفر به خاورمیانه هشدار داده است.

  • 16x9 Image

    فرهاد پولادی

    متولد تهران در مهرماه ۱۳۵۱، پس از هشت سال تدریس زبان انگلیسی در کانون زبان ایران؛ از سال ۱۳۷۷ خبرنگار ایرنا شد.
    از سال ۱۳۸۲ خبرنگار خبرگزاری فرانسه در تهران بود. ماموریت خبری فرانس پرس فرصت سفر به عراق، عربستان سعودی، لبنان، استانبول، مسکو و آلماتی را برای او فراهم کرد.

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG